Tilburg – Het gaat al jaren steeds slechter met de slagerij, bakkerij en groenteboer. De kaas- en visboer voelen zich daarentegen als een vis in het water op de arbeidsmarkt. Dit blijkt uit onderzoek van de ABN AMRO bank.

Tekst gaat verder onder de tool

Loading...

Loading…

De concurrentie van supermarkten is volgens ABN AMRO de belangrijkste reden voor de achteruitgang van voedingsspeciaalzaken. Sonny Duijn, sectoreconoom bij de bank: “We halen onze broodjes, bonen en biefstukken steeds vaker bij de supermarkt.”

Gepensioneerd en rijk
De kaas- en visboer kunnen de concurrentie met de supermarkt wel aan. De oorzaak ligt bij de klanten van voedingsspeciaalzaken. Uit onderzoek van brancheorganisatie Vakcentrum naar speciaalzaken bleek dat gepensioneerden en rijkere mensen hier het meest winkelen. Uit ditzelfde onderzoek blijkt dat er steeds meer gepensioneerden zijn. Dit komt door de vergrijzing. Daarnaast zit de economie in de lift, waardoor mensen meer te besteden hebben.

Nicheproducten
Je zou denken dat deze verschijnselen positief zijn voor de gehele voedselspeciaalzakenbranche. Toch profiteren vooral de kaas- en viswinkels ervan. Volgens het rapport kiezen ‘elitegroepen’ binnen speciaalzaken vaker voor kaas- en viswinkels dan armere, jongere mensen. Hieruit valt te concluderen dat kaas en vis luxere producten zijn dan brood, vlees en groente. Door de toename van gepensioneerden en rijken, is er steeds meer vraag naar deze nicheproducten.

Karbonades en kaas
Slager Kevin van Overdijk en kaasverkoper Machiel van de Wetering zijn gelukkig voorlopig nog niet werkloos. Nieuwsredactie interviewde hen over hun branches.

Voedingsspeciaalzaken from De Nieuwsredactie on Vimeo.