Door: Ankie Nederlof en Jamie van Velzen

Er zijn steeds meer chocoladewinkels en tegelijkertijd verdwijnen snoepwinkels, blijkt uit onderzoek van ABN Amro. Toch betekent dat niet dat Nederlanders ook minder snoep eten.

“Nederlanders snoepen wel veel hoor, het is niet zo dat snoep in de ban is gedaan”, zegt consumptiepsycholoog Hans Dagevos. Hoeveel snoep- en chocoladewinkels zijn er in Nederland en hoeveel suiker eten wij?

Loading...

Loading…

Horeca

“Wat je nu veel ziet is dat winkels – zoals kledingzaken, boekwinkels of kappers – er ook iets van horeca bij hebben”, zegt de consumptiepsycholoog. “De combinatie tussen koffie of thee drinken en iets erbij snoepen is populair.” Volgens hem zijn daarom koffietentjes ‘helemaal hip en happening’. De populariteit van de chocoladewinkels komt hier door die combinatie.

Bij een snoepwinkel is dat anders. “Snoepwinkels zijn nog wat ouderwets, daar ga je niet zitten met een schaal snoep om gelijk op te eten. Bij een chocolatier, bakker of ijswinkel kan dat wel. Met die horeca-trend kunnen snoepwinkels niet meegaan: dat zou een reden kunnen zijn dat er steeds meer snoepwinkels verdwijnen.”

In Oisterwijk zijn bijna alle snoepwinkels verdwenen, maar is er wel een goedlopende chocolatier. Petra van De Snoephoek en chocolatier Saranne vertellen over de situatie in hun dorp.

In het onderzoek naar chocolade- en snoepwinkels van ABN Amro wordt gesteld dat de daling komt door de slechte reputatie van suiker. Bovendien heeft cacao een veel gezondere imago: er wordt zelfs gesteld dat het een superfood is. Klopt dit wel? Diëtiste Inge Reitsma vertelt hierover in onderstaande audio.

“De daling van snoepwinkels en de stijging van chocoladewinkels staan los van elkaar. De chocolatiers waren er hoe dan ook wel gekomen”, denkt Dagevos.

“Het is nu helemaal hip en happening, dus ondernemers pakken dat vast omdat ze zien dat het werkt. Veel chocolademerken brengen nieuwe en rare smaken op de markt. Het is niet meer alleen wit, melk of puur. Daar spelen de chocolatiers op in.” Volgens hem zijn deze winkels over een paar jaar verdwenen. “Zo gaat dat altijd met trends.”