Wanneer een groot artiest overlijdt, lijkt iedereen ineens in de ban van deze tragedie. De hele wereld is in tranen en bekijkt massaal docu’s. Waarom wordt een artiest ineens weer populair na zijn overlijden? En brengt het overlijden van een artiest iets positiefs voor de muziekindustrie? 

Dominique van der Geld, hoofdredacteur van Lust for Life Magazine, vertelt dat de populariteit van overleden artiesten te maken heeft met de herinnering achter de muziek. “Mensen hechten veel waarde aan muziek. Wanneer een muzikant sterft, komt dat als een klap aan.  Vanwege het sentiment gaat iedereen weer massaal naar de artiest luisteren. Gek, eigenlijk.”

Musicoloog Martine Mussies vertelt dat niet alle popsterren die overlijden  evenveel aandacht krijgen. Voor leden van ‘een of ander boybandje’ zit deze massale populariteit er niet in. “Maar Jimi Hendrix en Janis Joplin waren voor hun dood absoluut niet zo bekend als nu. Zij werden alleen door muziekkenners beluisterd.  Hun vroege dood en toetreden tot de ‘club van 27’ heeft ze de status van legenden bezorgd.” Deze club bestaat uit artiesten die overleden op 27-jarige leeftijd ter gevolg van een alcohol-of drugsoverdosis.

DJ Avicii overleed een jaar geleden op 26-jarige leeftijd. Thomas Weemaes, radio DJ, vertelt hoe het kan dat oude nummers na het overlijden van een artiest toch weer in de hitlijsten terecht komen. Mischa Coster, mediapsycholoog, vertelt welke emoties er loskomen na het verliezen van een wereldster.

Een hype
Of de populariteit blijvend is, verschilt per artiest. “Wij zijn als mensen stiekem erg selectief.  De ene artiest wordt keihard vergeten, terwijl een andere artiest na zijn dood constant populair blijft,” aldus Van der Geld.

Het ligt er ook aan hoe tijdloos de muziek is. Volgens Van der Geld is dat bij Queen het geval.  “Na de dood van Freddy Mercury  in 1991 werd Queen ook ineens weer grandioos populair. Dat is tot op de dag van vandaag echter nog altijd het geval geweest.  Mensen hebben zoveel persoonlijke  herinneringen aan deze muziek, dat het altijd zal blijven leven.”

Dit geldt echter niet voor alle artiesten. Harry Nilson was ook zeer populair in het Queen tijdperk, maar die naam lijkt vergeten. “Best raar, want hij werkte veel samen met de Beatles en zijn muziek is  naar mijn mening tijdloos. Het is echt kwestie van smaak.”

Na de dood
In zeldzame gevallen kan de dood van een artiest een extra dimensie toevoegen aan de muziek. Bij David Bowie was dit het geval. Hij zong op zijn laatste album ‘look up here, I’m in heaven’ en onthulde daarmee de werkelijke betekenis van het liedje na zijn dood. “Dat maakte flink wat emoties los bij de fans,” aldus Van der Geld. Of Kurt Cobain, die ongelooflijk tragisch aan zijn einde kwam, maar wel op een manier die paste bij de band Nirvana.  “Op een hele wrange manier draagt zijn dood bij aan een legendarische verhaal.”

Na de dood van een gerespecteerde artiest gaat men vaak opzoek naar onuitgebrachte nummers. Het graven in archieven levert niet altijd iets op. Zo hadden Jimi Hendrix en zijn Experience de gewoonte om de bandrecorder constant te laten draaien. Zijn familie is sinds zijn dood in 1970 zijn nalatenschap tot de laatste druppel aan het uitpluizen. Tot nu toe vonden ze slechts weinig boeiende muziek, vertelt Martine Mussies . “Maar zelfs die opnames  kunnen muzikanten en musicologen waardevolle inzichten geven in het creatieve proces van de betreffende artiest.”