In het advies rapport van Pieter van Geel is gisteren naar buiten gebracht dat Eindhoven Airport niet mag uitbreiden. Lange tijd heeft de economie gewonnen van het milieu. Komt daar nu verandering in?

De luchtvaartsector groeit wereldwijd met ongeveer met 5% per jaar. Joris Melkert, lucht- en ruimtevaartingenieur: “Als er niks verandert zal deze sector in korte tijd verdubbelen.”
Meerdere landen hebben na de oorlog afgesproken om de luchtvaart door geen belastingkerosine te heffen. “Dat is uitstekend gelukt. De luchtvaart groeit als nooit tevoren”, aldus Melkert. Deze groei zorgt ook voor negatieve effecten, zoals overlast en milieuvervuiling.

(Video)

CO2-uitstoot
De luchtvaart is verantwoordelijk voor 2% van de verbranding van fossiele brandstoffen. Dit lijkt weinig, maar volgens Melkert kan dit door de snelle groei van de luchtvaart de komende jaren enorm toenemen. Om je eigen CO2-uitstoot te verminderen, kan je andere keuzes maken.

Loading...

Loading…

Duurzame ontwikkelingen
In Nederland wordt bij ontwikkelingen in de luchtvaart momenteel niet alleen de economie meegewogen, maar speelt het milieu ook een belangrijke rol. Zo zijn studenten op de TU Delft bezig met de ontwikkeling van het allereerste vliegtuig dat vliegt op waterstof. “Vliegtuigen worden met 1% per jaar zuiniger en schoner. Ik denk dat het lang zal duren voordat de vliegtuigen op waterstof zullen vliegen”, aldus Melkert. Econoom Joost Zuidberg en student aan de TU Delft, Pascalle Jansen, vertellen over de toekomst van vliegtuigen.

Toekomst
Hoe snel de verandering in de luchtvaart zal gaan, is vooral afhankelijk van de maatschappelijke opinie. Volgens Joris Melkert moet deze gedachte de rest van de wereld bereiken.
“In China en Dubai wordt gaan grote luchthavens gebouwd.Daar is deze boodschap nog niet aangekomen. Je ziet dat die landen rustig door marcheren. Ik denk dat we vanuit Nederland weinig kunnen doen om dit te stoppen.”