Het aantal verkeersdoden is enorm gestegen in Nederland. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) laat weten dat het aantal verkeersdoden in Brabant met de helft verdubbeld is. De cijfers zorgen voor een opschudding in Brabant

Door: Marijn Burggraaff en Loïs Haanskorf

Ingrid Wetser van Veilig Verkeer Nederland zegt geschrokken te zijn van deze cijfers van het CBS. “Wij proberen ons in te zetten voor een verbeterde verkeersveiligheid. Door middel van verschillende initiatieven hopen wij een steentje bij te dragen.”

Belangrijke factoren

Brabant steekt met kop en schouders boven de andere provincies uit wat betreft dodelijke verkeersongevallen. De Volkskrant heeft geprobeerd aan de hand van verschillende factoren een verklaring te geven aan het schrikbarend hoge aantal slachtoffers. De vele 80-kilometerwegen die Brabant heeft worden als een mogelijke oorzaak genoemd door de de Volkskrant en door Wester.

Daarnaast benoemt de Volkskrant dat Noord-Brabant een echte ‘autoprovinicie’ is. Mensen reizen meer met de auto dan met het openbaar vervoer. Na Gelderland, is Brabant de grootste provincie van Nederland. Door de omvang en de spreiding van de grotere en kleinere plaatsen, pakken mensen vaker de auto. In de Randstad is alles aangesloten op het spoor, terwijl in Oost-Brabant nauwelijks treinen rijden.

Loading...

Loading…

Iedereen is veroorzaker

Met de initiatieven van Veilig Verkeer Nederland willen ze iedere doelgroep bereiken. “Het verkeer is een samenwerking tussen de verschillende verkeersdeelnemers. Iedereen heeft er een aandeel in. Sommige mensen, zoals kinderen en ouderen, lopen weliswaar een groter risico dan anderen. Op die doelgroepen proberen wij in te spelen.”

‘Ik had ook dood kunnen zijn, ik ben blij dat ik nog leef’

“We vragen meer aandacht voor de oorzaken”, vervolgt Wetser. “Daarom steunen wij de verschillende campagnes vanuit de Rijksoverheid. De grootste oorzaak voor een verkeersongeval is de mens. Om dit aan te pakken moeten sommige verkeersdeelnemers hun gedrag veranderen”

Roy van der Steen heeft een aantal jaar geleden zelf een ongeluk gehad met zijn schakelbrommer. Op de plaats van zijn ongeluk vertelt hij zijn verhaal na. “Ik had ook dood kunnen zijn, ik ben blij dat ik nog leef.”

Daar kun je mee thuiskomen

Er zijn verschillende initiatieven om het aantal verkeersdoden terug te dringen. Joeri Jansen, Creatief directeur bij Roorda Reclamebureau, maakt campagnes voor ‘BOB’ en ‘MONO’. “Voor de campagne richten we op de noodzaak van het veranderen het gedrag bij bepaalde automobilisten op basis van sociale normen. De norm is dat je niet met alcohol op achter het stuur kruipt.”

‘Nu is er een nieuw probleem: de mobiele telefoon’

Het succes van de campagne kan worden uitgedrukt in de naamsbekendheid. Ruim 96% van de Nederlanders kent volgens Jansen de term ‘BOB’. Naamsbekendheid is een stap, maar nog niet genoeg vindt de creatief directeur. “BOB wordt nu nog gezien als een corveedienst als je met vrienden bent, maar een individu moet zich ook staande kunnen houden als BOB. Maak het bekend. Ben je BOB? Zeg het hardop.”

Bij de campagne van BOB wordt de nadruk gelegd op de sociale norm. “Maar”, vertelt Joeri, “nu is er een nieuw probleem: de mobiele telefoon. Met ‘MONO’ benadrukken we dat achter het stuur zitten mét een telefoon niet de norm is. Geliefden, vrienden en collega’s spelen ook een grote rol in telefoongebruik achter het stuur. Appjes als: ‘ben je al thuis?’ vind ik gek, als je weet dat de ontvanger onderweg is.”

In het dorpje Made in Brabant worden ook maatregelen getroffen om de verkeersveiligheid te verbeteren:

In Made stopt het in ieder geval niet bij alleen deze maatregel. In het dorp wordt op de Godfried Schalckenstraat binnenkort een verbeterde versie van dit 3D-zebrapad aangelegd.

Sociaal rijgedrag gewenst

Ondanks de bedachte maatregelen is Veilig Verkeer Nederland van mening dat verkeersveiligheid bij de mens begint. “Zorg ervoor dat je niet afgeleid raakt door alcohol of je telefoon en hou je focus op de weg. Wees geduldig en sociaal. Dit zijn stappen die helpen, maar die stappen lossen niet alles op. Als we allemaal een beetje letten op deze punten, zijn we een stuk verder.”