We kennen ze allemaal: filmpjes en plaatjes over de meest uiteenlopende onderwerpen die plotseling massaal gedeeld worden. Maar waarom krijgt het ene ei 53 miljoen likes op Facebook en het andere niet?

co-productie van Mitch van de Vorst en Pim Bruijnzeels

Viral (of in stoffig Nederlands: viraal) was niet altijd een positief woord. Oorspronkelijk komt het uit de medische wereld, waar je juist niet wil horen dat iets zich ‘als een virus’ verspreid. Anno 2019 zoekt echter iedereen en zijn moeder als ware laboranten naar dé formule om het perfecte ‘virus’ te bouwen, met als doel zoveel mogelijk clicks en likes binnen te hengelen. Bestaat deze formule wel of heb je gewoon geluk nodig? We brachten een bezoekje aan het evenement ‘de Kracht van Viral’ in Utrecht.

Volle zaal
Bullshit of niet, de zaal zit tijdens deze viral thema-avond goed vol. “Je merkt dat de interesse naar dit onderwerp groeit”, vertelt Eefje Corbeek van SIB Utrecht, de vereniging die het idee voor de avond bedacht. “Wat we vanavond geleerd hebben, is dat zowel geluk als strategie een rol spelen.”

Twee duidelijke factoren dus, maar het zijn zeker niet de enige. Soms gaan mensen namelijk viral omdat ze simpelweg plezier hebben in wat ze doen. Het overkwam Yari de Graaf. De 22-jarige uit Vleuten besloot puur uit nieuwsgierigheid om alle 404 treinstations in Nederland te bezoeken en daarmee op de foto te gaan. Dat simpele idee leverde hem uiteindelijk heel wat op, waaronder een baan bij de Nederlandse Spoorwegen.

Kansloze gast
Bekendheid verwerven via social media heeft ook nadelen. Dat merkte Saskia (26) toen haar Instagram-account gericht op fitness steeds groter begon te worden. “Dan had ik weer zo’n kansloze gast in m’n DM’s die meteen vraagt waar ik sport, zodat hij me op kan zoeken. Flikker op.” Inmiddels is haar oude Instagram verwijderd en heeft ze haar geluk in andere aspecten van het leven gevonden. “Ik moet er niet aan denken om viral te gaan.”

De meningen over viral gaan zijn dus verdeeld, maar één ding is zeker: viral blijft voor bedrijven en beroemdheden in spé voorlopig nog steeds de kip met het gouden ei. Met of zonder 53 miljoen likes.