Op 17 mei zal in Tilburg het doolhof Doloris zijn deuren openen in het oude postkantoorgebouw. Het doolhof brengt je in de wereld van de kunstenaars. Je kunt rondlopen in meer dan 40 kamers vol met surrealistische kunst. Dit soort concepten, net zoals Escape Rooms, zijn erg populair tegenwoordig.

Bob Huijbregts heeft zijn eigen escape room en vertelt over het succes van de escape rooms in heel Nederland.

Matthijs Verhagen is de persvoorlichter van het nieuwe doolhof Doloris, hij vertelt hier meer over.

Waar komt het idee vandaan?

Tim Hendrik Schneider is een Duitse kunstenaar en heeft in de jaren 90, samen met andere kunstenaars, een soortgelijke doolhof gemaakt in Berlijn. Hierbij wilde hij mensen de tijd geven om echt iets te beleven, met het idee dat je in het hoofd van de kunstenaar stapt. Hij maakte toen een route door het hele gebouw met allerlei kunstwerken. Het doolhof werd steeds groter en er kwamen steeds meer bezoekers op af.

Hoe hebben jullie het naar Nederland gebracht?

De initiatiefnemer van het doolhof Doloris ,Joep van Gorp, is hier toen heen gegaan en wist niet wat die moest verwachten. Na zijn bezoek vond hij dat we dit in Nederland ook moesten hebben. Toen zijn we in gesprek gegaan met verschillende financiers om het zo in Nederland voor elkaar te krijgen. Dit duurde 3 tot 4 jaar. Rotterdam en Tilburg waren de twee steden waar we het doolhof het meest in vonden passen omdat ze ook de levendigheid van Berlijn hebben. Rotterdam kwam niet over de brug maar in Tilburg wilde de gemeente het juist graag steunen. Hierna is het balletje gaan rollen en inmiddels zijn we al een jaar full time bezig om het te ontwikkelen.

Zou je het kunnen vergelijken met een escape room?

Nee, daar zit eigenlijk vrij weinig gelijkenis in. Een Escape room is gebaseerd op puzzels en het zo snel mogelijk ontsnappen. De enige vergelijkingen die je zou kunnen maken zijn de vele kamers en de in- en uitgang. Bij ons gaat het niet om zo snel mogelijk het doolhof weer uit te komen maar juist om het ervaren en je zintuigen te laten prikkelen. Bij een doolhof denk je natuurlijk wel aan een graan doolhof of iets dergelijks maar dat is dit niet. Het is een aaneenschakeling van kamers wat een soort web vormt waarin je kan verdwalen. Wij omschrijven het als een schilderij waar je instapt.

Zijn jullie zeker van succes, en waarom?

Het is wel een risico aangezien het nog niet echt iets bekend is, maar we gaan er vanuit dat het in de toekomst zeker een succes zal worden. Dat zie je ook bij de escape rooms, dit was toen ook een compleet nieuwe beleving en is uiteindelijk ook hartstikke populair geworden. Je ziet dat dat soort initiatieven op verschillende manieren ontwikkeld worden. De opkomst van deze initiatieven waarbij je in een wereld stapt waar je helemaal inzinkt is echt een trend geworden. In het doolhof staan wij ook geen camera’s en mobieltjes toe en laten we vooraf weinig los aan beeldmateriaal. Zo weet je niet wat je te wachten staat en dat maakt het spannend. Daarnaast hebben mensen de behoefte aan de offline ervaring, even weg van alle prikkels en impulsen van de normale wereld en ergens in stappen waar je alles los kan laten. Het zoeken naar dat soort belevingen is een deel van het succes.

Niet elke escape room is hetzelfde, dit blijkt ook uit een bezoek aan de escape room: de Snip