Estland wordt ‘het Silicon Valley van Europa’ genoemd. De reden daarvoor is hun digitale overheid. Alle zaken kan iemand online regelen, behalve trouwen, scheiden en een huis kopen dan. Voor de rest is dus alle via de digitale wereld mogelijk. Anett Numa van E-Estonia kan hier alles over vertellen.

Laten we beginnen met hoe het Estse systeem precies in elkaar zit. “Een belangrijk onderdeel van het overheidssysteem van Estland zit hem in blockchain,” vertel Anett Numa, die lezingen geeft bij E-Estonia. “Dat is de beveiligde cyberbeveiling voor snelle en onveranderlijke identificatie van wijzigingen in digitale gegevens. Blockchain-technologie maakt het mogelijk om alle digitale wijzigingen in de gegevens te ontdekken. Daarom gebruiken we het voor overheidsinstanties.”

Sinds 2012 maakt Estland gebruik van deze vorm van blockchain. “Met behulp van een wiskundig verifieerbare code zijn die blokken verbonden tot een ketting en die kan niet worden veranderd zonder een spoor achter te laten.”

X-Road
Het wordt ‘de ruggengraat’ van E-Estonia genoemd: X-Road. “Het is een onzichtbaar, maar cruciaal onderdeel van E-Estonia”, vertelt Numa. Het sluit volgens haar perfect aan bij de blockchain-technologie. “X-Road verbindt verschillende informatiesystemen en (overheids)instanties met elkaar. Uiteindelijk heeft het zich ontwikkeld tot een tool die ook naar meerdere informatiesystemen kan schrijven, grote gegevenssets kan verzenden en tegelijkertijd deze informatiesystemen kan doorzoeken.” Het zorgt er voor dat bedrijven in de publieke sector met elkaar kunnen samenwerken.

”Alleen de alleroudste bevolking van Estland maakt hier geen gebruik van.”

Bijna iedereen
Wat zeggen de feiten en de statistieken? Daar zijn ze bij E-Estonia heel transparant over. Die kun je online vinden. Van de 1,3 miljoen inwoners van Estland gebruikt 99,9% hun digitale ID kaart. “Alleen de alleroudste bevolking van Estland maakt hier geen gebruik van”, legt Numa uit. Ook wordt 99,6% van alle bankzaken online geregeld en 96,3% van de mensen declareerde hun inkomen elektronisch.

“Je kunt heel je belastingaangifte binnen 3 minuten regelen. Dat gaat toch veel sneller dan via een accountant of belastingadviseur,” lacht ze erbij. Als laatste kijken we nog naar de zorgindicatoren. 95% van gegevens die zijn opgeslagen door ziekenhuizen en huisartsen is digitaal. Slechts 1% van de Estse bevolking regelt zijn medicijnen nog via een apotheek, de rest van de recepten worden online gedaan.

Nadelen
Iedere Estse burger kan, aan de hand van zijn of haar telefoon én persoonlijke wachtwoord, checken wie zijn of haar gegevens heeft opgevraagd. Zo kan je zien of de bank je bankrekening en je geschiedenis checkt of welke dokter precies jouw gezondheidsgegevens heeft opgevraagd. De beveiliging van het systeem is heel goed, maar dat gaat wel ten koste van de privacy.

“De bevolking van Estland heeft daarom ook vertrouwen in dat de overheid zorgvuldig omgaat met deze informatie,” gaat Numa verder. Doordat dus alles digitaal gaat, komt er nog een nadeel bij deze situatie kijken: banen gaan verloren. Omdat fysieke banen, zoals bankpersoneel en gemeenteambtenaren, worden vervangen door digitale diensten, komen er mensen op straat te staan. Numa geeft dat toe, maar volgens haar komen deze banen weer beschikbaar in de IT-sector.

Voxpop
E-Estonia is zeer enthousiast en groot voorstander van een digitaal Estland. We zijn de straat op gegaan om dit ook aan de mensen te vragen: zijn zij ook een fan van de digitale overheid? “Heel goed! Je kunt nu al je papieren snel en makkelijk invullen”, vertelt Roland. “Alles komt nu op een kaart te staan. Het enige wat ontbreekt op de kaart zijn mijn medische gegevens.” Van een ding is hij zeker overtuigt. “De overheid misbruikt mijn gegevens. Het is alleen niet dat ik er iets om geef, overal gebeurt het.”

Raymo sluit zich aan bij het verhaal van Roland. “Natuurlijk weten ze alles van mij en misbruiken ze het. Ik zie alleen het probleem er niet van in.” Ook Raymo is een voorstander van een gedigitaliseerde overheid. “We moeten vooruit!” Anneli is het niet eens met de twee heren. “Als de overheid mijn gegevens zou misbruiken, dan zouden ze dat toch allang gedaan hebben. Ik ben blij zoals het nu is.”

Siiri ziet vooral ‘de groene oplossing’ er van in. “We hoeven nu veel minder papier te gebruiken. Dat is goed voor het milieu.” Ook zij heeft vertrouwen in haar overheid. Zij vindt ze ‘heel erg vriendelijk’ als ze in de problemen zit.

{"autoplay":"true","autoplay_speed":3000,"speed":300,"arrows":"true","dots":"true"}