Matthijs Quaijtaal (31) vertrok vijf jaar geleden vanuit Nijmegen om leraar Engels te worden in Estland. Hij wordt dagelijks geconfronteerd met de innovatieve en digitale leefstijl van Estland: ”Ik vind het te gek!”

In eerste instantie zouden Quaijtaal en zijn toenmalige Estse vriendin (inmiddels vrouw) naar Nederland komen om te werken. ”Het was een logische keuze omdat daar het lerarensalaris veel hoger is dan in Estland.” Maar vanwege de studie van zijn vrouw in Estland, werd de planning anders. ”Ik ben er blij om want ik zou niet meer terug willen naar Nederland en het Nederlandse systeem.”

Anouk Luers

Quaijtaal aan het werk voor de klas

Groot voorstander
Zo heeft de docent Engels nu al een aantal jaar de ‘Digital-ID’. Het pasje dat zo groot is als je eigen bankpas met enkel je naam en een chip erop. Die chip zorgt er op een veilige manier voor dat Estse inwoners, zoals Quaijtaal, al hun persoonlijke zaken met slechts één kaart kunnen regelen. ”Ik vind het echt super handig, omdat ik dus letterlijk altijd álles bij mij heb. Hier kan ik daarom ook heel snel alles regelen. Mijn belastingaangifte heb ik letterlijk binnen drie minuten gedaan en in een bos ver buiten de stad zou ik makkelijk mijn bankzaken kunnen regelen.”

”Mijn belastingaangifte heb ik letterlijk binnen drie minuten gedaan.”

Supermarkt
Quaijtaal vindt vooral het systeem handig omdat alles met een kaart geregeld is. ”Toen ik nog in Nederland woonde, zat mijn portemonnee vol met onnodige pasjes.” Met de Digital ID heeft hij alles in één, omdat hij zijn pasjes kan koppelen aan de ID. ”Bij wijze van spreken zou je bijvoorbeeld je ov-chipkaart kunnen opwaarderen met de Estse ID-kaart vanaf de bank thuis”, geeft hij als voorbeeld. Als je je reispas kwijtraakt, blokkeer je die gelijk met een app of de Digital-ID en koop je simpelweg een nieuwe in de supermarkt.

Ouderen 
Tegenstanders van het systeem kent hij niet. ”De ouderen werken er zelfs mee, omdat zij in twintig jaar tijd langzaam mee zijn gegaan met het digitale”, legt Quaijtaal uit. ”Het is ook echt niet lastig: het enige wat je nodig hebt is een pc, een kaartlezer, je ID en vijf minuten. En als ze het toch niet helemaal begrijpen, doen hun (klein)kinderen het wel voor ze of regelen ze zaken offline. Want je kunt nog steeds naar een bank gaan, dan doet het personeel het voor ze.”