De gekleurde bakjes waarin van alles kan worden opgeborgen. Wie heeft ze niet bij zijn ouders in de kast zien staan. Wel of niet gevuld met etenswaren die bewaard moesten blijven. En wie de bakjes niet kent, kent de party’s wel die zonder twijfel vroeger plaatsvonden in de huiskamer. Vriendinnen en familieleden die zich vergaapte aan kunststof bakjes, bekers of broodtrommels en aan het einde van de avond met een gevulde tas de huiskamer weer verlieten. Tupperware is een stukje vroeger, maar stiekem nog steeds springlevend.

Op de tafel staan de welbekende opbergbakjes en kommen uitgestald. Waar deze vroeger in een degelijke kleur rood te koop waren, zijn ze tegenwoordig verkrijgbaar in allerlei felle kleuren. Dit is niet het enige waaruit blijkt dat Tupperware wel degelijk met de tijd mee blijft gaan. “Van bestek tot waterflessen. Ik neem zelfs een snijmachine mee. Ik sjouw me een breuk, maar er kan niet gezegd worden dat we niet uitbreiden”, consulente Nel den Butter is bezig met de uitstalling van al haar producten. Den Butter is sinds een klein jaar in dienst bij het bedrijf en verzorgt ongeveer één keer in de week een Tupperwareavond. “Vanavond is het bij mijn zus. Op deze manier hoop ik telkens andere mensen tegen te komen en zo mijn netwerk uit te breiden.” Nadat alles netjes op tafel is neergezet en de bestelboekjes opgestapeld op de hoek van de tafel liggen lopen de eerste gasten binnen. De koffie en zelfgemaakte cake worden uitgedeeld en Den Butter heet iedereen welkom. “We gaan vanavond een actieve Tupperwareavond beleven waarin ik niet alleen producten demonstreer maar ook ga koken met de producten.”

Geschiedenis
Hieruit blijkt wel dat het bedrijf de tand des tijds kan doorstaan. In 1944 richtte Earl Tupper de Tupperware Plastics Company op. Waarna in 1946 de eerste Tupperwarekom in warenhuizen verscheen. De verkoop viel tegen. Vice Presidente Brownie Wise zag dat het anders kon en bracht de kommen aan de man door ze persoonlijk te demonstreren. Dit werd vanaf 1951 zo’n succes dat de producten uit de winkels werden gehaald en alleen nog maar op demonstraties werden verkocht. Brownie Wise bracht niet alleen kommen aan de man of vrouw in dit geval. Het was ook Wise die de vrouwen motiveerde om naast huisvrouw ook zakenvrouw te worden. De huisvrouwen werden aangespoord om dit nieuwe product te delen met vrienden en familie.

En zo werkt de formule nog steeds. Inmiddels delen meer dan drie miljoen mensen in meer dan 81 landen hun kennis en enthousiasme over deze tijdloze keukenproducten. Waar het begon met een man met een kom veranderde het naar een vrouw met een missie. Een missie die inmiddels veel vrouwen aan de slag laat gaan als zelfstandige.

In de beginjaren en in de tijden van vroeger bij oma of moeder bestond de Tupperware Party voornamelijk uit zitten en luisteren. De consulente liet de artikelen zien en vertelde waarom deze onmisbaar was in de keukenkast. Inmiddels gaan de avonden er een stuk anders aan toe. De Tupperware Party is veranderd in de Workshop. Een actieve avond waarin niet passief geluisterd wordt, maar vooral met zijn allen actief in de keuken wordt gekookt. De producten worden op deze manier gelijk gebruikt en getest.

In de huiskamer van consulente Nel den Butter luisteren de dames inmiddels naar de uitleg over de snijmachine van Tupperware. Straks zal deze worden gebruikt als er een rauwkostsalade wordt gemaakt. Den Butter kiest er dus voor om de oude variant te combineren met de nieuwe variant. Het eerste half uur worden diverse producten geshowd. In sneltreinvaart komen ze voorbij; de opbergkom waarmee gekochte aardbeien volgens Den Butter “al wel twee weken in koelkast staan”, daarna volgt de keukenschaar en de waterfles. De gasten kijken ondertussen in de uitgedeelde boekjes waarin alle producten staan en de kortingsacties worden gemeld. “Heb je de brooddozen ook mee?”, volgt er als snel vanaf de bank. Den Butter tovert een brooddoos tevoorschijn. Deze blijkt te groot, maar na snel denkwerk komt de consulente met een paginanummer waar de juiste brooddoos staat. Alles kan deze avond gewoon worden besteld, ook als deze niet op de tafel staat uitgestald. “Mijn oma had vroeger een kom met van die gleuven onderin”, er worden opvallend veel herkenpunten van vroeger bijgehaald. Den Butter pareert de opmerkingen feilloos door de vernieuwingen aan te kaarten en uit te leggen. Er worden pennen bij gepakt en artikelnummers opgezocht zodat het bestelformulier langzaam ingevuld kan worden. Den Butter geniet ondertussen van een koffie voordat deel twee begint: het koken.

f7b0015e-becc-40b6-a327-ba555ab3db9e
e133b052-940e-44b8-9065-bff2c96d1ee9
1105394a-48e5-4d6c-a844-d5e2d2f0ad90
12494a40-d2e6-4ebd-a473-24ae82966589
3a9c5823-c4e4-4315-a744-0c6ea435ab36

Vergroening
Niet alleen de avonden zijn veranderd van invulling. De producent van de opbergbakken blijkt inmiddels ook de groene weg te zijn ingeslagen. Met leuzen in de verkoopgids als ‘Een groene planeet, dat is ons doel’ en ‘Verminder voedselverspilling’ zetten zij zich neer als een milieuvriendelijke onderneming.

Dat de consument de producten inmiddels ook weet te vinden als groen alternatief voor al het plastic blijkt uit de opmerking van gast Jennina: “Ik kom bij de slager wel eens een man tegen die echt zijn bakjes van Tupperware meeneemt. Recycle Tinus noemen wij hem thuis nu.”
Ook weet deze vergroening de weg op social media te vinden. Op Twitter staat onderstaand bericht.

De artikelen waar ze vooral de vergroening mee willen laten zien zijn de recyclebare waterflessen en de vershoudproducten om minder voedselverspilling te realiseren. Dat is niet het enige wat ze in de strijd gooien, zo claimen ze ook hun plastic verpakkingsmateriaal voor 2020 met 30% te verminderen. In 2025 moet dit zelfs 100% zijn.
Als producten onbruikbaar worden, recyclen ze deze tot basismateriaal voor nieuwe artikelen. Dit alles om afval te kunnen vermijden.

In de keuken is consulente Nel den Butter ook druk bezig met vergroening: de rauwkostsalade wordt samengesteld. De snijmachine die Den Butter voor de pauze nog demonstreerde zorgt er nu voor dat zowel de komkommer als de bleekselderij wordt gesneden. De overige dames kijken verbaasd mee: “Dat is serieus handig, je hoeft alleen maar te draaien en hij snijdt!” De rauwkostsalade vormt samen met de zelfgemaakte kipnuggets de maaltijd voor vanavond. Waarbij vooral de kipnuggets – gemaakt van stukjes kipfilet gedoopt in cornflakes en eetlepels mayonaise – in de smaak vallen. Al etend van de zelfgemaakte creaties worden de bestellingen afgerond en vertrekken de eerste gasten naar huis. De producten zullen door Den Butter worden thuisgestuurd. Helaas voor de consulente zit een nieuwe afspraak voor een avond er niet in.  ,,Dit is bijna allemaal familie dus die hebben inmiddels allemaal wel een avond gegeven.” Normaal gesproken volgt er altijd wel een andere afspraak uit, voor nu vindt ze het wel even lekker. “Het wordt toch vakantie.”

De stevige basis van Tupperware is er natuurlijk al een aantal jaren en met de leuzen als “levenslange garantie”, bieden ze zelfs een ruilmogelijkheid als het geliefde product onverhoopt na een aantal jaar kapot gaat. Er wordt dan een nieuwe product gratis toegestuurd. Zo blijven in ieder geval de trouwe fans levenslang gebruik maken van hun product.

Proef op de som

Hoe houdbaar blijft het voedsel in de Tupperware houdbaarheidsbakjes nu echt?

Tijdens een Tupperware Party hoor je het geregeld voorbijkomen. ”Al het voedsel wat overblijft stop je in een houdbaarheidsbakje en het blijft nog weken goed.” Makkelijk gezegd en een goed verkooppraatje. Maar klopt het ook. Blijven de restjes die niet meegekookt worden echt lang goed? Ik nam de proef op de som.

De uitslag

Met het stuk paprika wat ik niet ging gebruiken liep ik naar het groene bakje versierd met allerlei tekeningen. Wie goed kijkt ziet dat dit niet zomaar producten zijn, maar dat het hier gaat om voedselproducten met daarnaast een korte uitleg of je bij dat product juist wel of juist niet het zuurstofschuifje open moet zetten. Erg handig! Na wat speurwerk naar de tekening voor de paprika stopte ik hem in het bakje. Buiten de koelkast bleef de paprika 1.5 week goed. Daarna volgde er een tweede test. Over de paprika was ik niet erg tevreden. Het was tijd voor de snijbonen. Ik plaatste de bak vervolgens in de koelkast, wat bleek; de snijbonen waren 2.5 week later nog steeds goed. Mijn smaakpapillen behoren niet tot het meest verfijnde soort, maar de smaak was niet slecht. Ik kan dan ook stellen dat dit bakje mijn verwachtingen heeft overtroffen. Mits je het wel in de koelkast zet. Wat mijn moeder ook niet meer dan logisch vond toen ik haar vertelde over mijn mislukte test. Wellicht dat de mislukte eerste test dus meer aan mijn keukenvaardigheden ligt dan aan het product zelf. Vanaf nu zal ook ik braaf gebruik maken van Tupperware.