Madonna verbiedt bij haar aankomende X-tournee het gebruik van camera’s, mobieltjes en opnameapparatuur. Dit staat in een mailtje dat Ticketmaster heeft gestuurd naar Fans die een kaartje hebben voor ‘the Queen of Pop’.

Lieke Timmermans, manager marketing van Tivoli, weet uit ervaring dat deze eis te verantwoorden is. “Er zullen altijd mensen zijn die toch nog proberen te filmen. Maar waarom zou je? Als publiek hou je van de artiest die je bezoekt. Als je favoriete artiest vraagt om je smartphone in je broekzak te houden, dan doe je dat. Je gaat niet iemand van wie je houdt te kakken zetten.” Daily Star schrijft dat Madonna dit doet, omdat zij wil dat mensen haar concert beter ervaren. De zangeres wil dat haar publiek tijdens het optreden minder afgeleid wordt door de mobiele telefoons. Het is niet de eerste keer dat een artiest deze eis stelt. Onder andere John Please was in Tivoli Madonna al voor.

Flater
Timmermans begrijpt het statement van de zangeres goed. “Als je muziek maakt, dan sta je daar en je geeft op dat moment alles aan je publiek. Een grote artiest denkt over alles na. De belichting, de choreografie en kledingkeuze. Soms doet de artiest dingen waarvan hij of zij naderhand toch spijt heeft.” Een voorbeeld hiervan is de ‘fluitsolo’ van Katy Perry in 2011. “Dan is het natuurlijk erg dat dit wordt gefilmd terwijl de artiest hier niet om vraagt”

Superfans 
Uit een onderzoek van ticketwebsite Eventbrite blijkt dat 64 procent van de bezoekers tijdens een concertbezoek opnames maakt. Dit terwijl 250 van de 500 ondervraagden zegt het vervelend te vinden dat anderen filmen tijdens een optreden. De manager marketing van Tivoli zegt dat de bezoekersaantallen niet worden beïnvloed. “Wanneer je per se op social media wilt laten zien dat je erbij bent, dan kun je ook een foto van de ingang maken. Als je fan bent, dan ben je fan. Als een artiest chagrijnig is, ben jij dat ook.”

  • 10 opmerkelijke acties van artiesten voor een concert of optreden.