TILBURG – Het personeelsverloop ,verliezen en opnieuw opleiden van personeel, kost de Nederlandse horeca jaarlijks 1.4 miljard euro, zo laat de ABN AMRO dinsdag weten in een rapport. Maar klopt dit wel? Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat in een reactie weten deze kop overtrokken en onnodig paniek zaaiend te vinden. 

‘Niets nieuws’

De KHN herkent de meeste cijfers over de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt, omdat deze naar eigen zeggen eerder dit jaar door de overkoepelende horecaorganisatie zelf naar buiten zijn gebracht. Het bedrag van 1.4 miljard euro wordt niet herkend. Ook het verloopprobleem, zelf ziet de KHN anders: ‘’De mate waarmee mensen wisselen van werkgever is erg hoog in onze bedrijfstak, maar dit wordt in belangrijke mate bepaald door seizoensinvloeden. Er werken erg veel scholieren in de horecasector, die vaak wisselen van baan. Dus deze hoge arbeidsmobiliteit is niet iets nieuws.’’

Oplossing

Een oplossing die ABM AMRO in haar rapport benoemt, is om tijdens de werving van personeel beter te zoeken naar mensen die van plan zijn langere tijd te blijven werken. Sharine van café Studio in Tilburg kijkt daar anders tegenaan: ‘’Het is niet haalbaar om tijdens de werving beter op te letten of iemand van plan is voor langere tijd te blijven, dat zegt iedereen toch altijd al. Het hoge personeelsverloop is ook gewoon onderdeel van dit werk’’, vertelt de bedrijfsleidster. ”Wij proberen het probleem tegen te gaan door te zorgen voor een zo leuk mogelijke werkplek, dat helpt al enorm tegen de personeelsverloop.’’

In de horecawereld wordt dus duidelijk anders tegen het grote personeelsverloop aangekeken dan bij de ABM AMRO. KHN zou zelf al een eventuele oorzaak hiervoor weten: ‘Het stuk is geschreven ter ondersteuning van de beweging Fairkitchens, een initiatief van Unilever’’, zo schrijft KHN in haar reactie. ‘Wij krijgen dan ook een beetje de indruk dat het meer gaat om het profileren van beide bedrijven dan om het nastreven van écht nieuws.’’

‘Mosterd na de maaltijd’ 

In een reactie op KHN laat Stef Driessen van de ABN AMRO weten dat het bedrag van 1.4 miljard euro op een alom geaccepteerde manier is berekend met de meest actuele cijfers. ”Het hoge verloopcijfer aanpakken is de meest eenvoudige en kansrijke mogelijkheid om de winst voor een horecaonderneming te verhogen. Daarnaast heeft KHN de publicatie van te voren kunnen inzien en hierover kunnen meedenken, dus de reactie komt wat ons betreft een beetje als mosterd na de maaltijd.”