(16:22 , 28-07-2019, Duitse GP,  foto door: A. Schreinemacher)

“Autosport is gevaarlijk. Minder dan vroeger, maar het is nog steeds gevaarlijk,” aldus voorzitter Jean Todt van de internationale autosportfederatie FIA. Het aantal dodelijke ongelukken van 2019  hebben de discussie over de veiligheid in de auto- en motorsport te weeg gebracht. Oud-coureur Jan Lammers reageert: “Het is een teleurstelling, nadelen moeten worden gecorrigeerd.”
Door: Tonya van Tol

Het afgelopen jaar zijn er maar liefst 21 doden gevallen in de autosport. “21 doden te veel waarvan een klein percentage bij races op het circuit.  Want één dode is ten slotte een dode te veel ongeacht in welke klasse er wordt gereden”, volgens Todt (GPTODAY).

Gezien de gebeurtenissen van de afgelopen maanden (Hubert en Peroni) is er vanuit de coureurs, teambazen, de FIA, de sponsoren en de fans een enorme drang naar verbetering betreffende alle aspecten van de automobielindustrie. Ze vragen zich af of de FIA voldoende heeft gehandeld als het gaat over de veiligheid van de coureur.

FIA

De Féderation Internationale de l’Automobile World Motor Sport Council (FIA) is verantwoordelijk voor het geheel van internationale motorsporten van voertuigen. Dit houdt in dat zij de veiligheid in motorsportwedstrijden probeert te verbeteren. De FIA is verantwoordelijk voor de organisatie van grote motorsportevenementen zoals de Formule 1.

Hubert schudt criticasters wakker

Tijdens de Formule 2-race op het circuit van Spa-Francorchamps is coureur Anthoine Hubert (22) omgekomen. Dit gebeurde door een heftige crash. Het incident bracht een emotionele discussie over veiligheid te weeg. De FIA doet als gevolg van dit incident onderzoek. Hoe kon dit gebeuren en had dit voorkomen kunnen worden.

Het incident zorgde voor de nodige kritiek van o.a. coureurs en teambazen op de FIA. Ze verwachten meerdere maatregelen voor de veiligheid, wat volgens Todt naïef is. Hij reageert fel en licht het volgende toe over de werkwijze van de FIA:

“Toen we Halo* introduceerden zeiden criticasters dat we die niet nodig hadden. En nu willen ze meer. Een aanzienlijk aantal van de veiligheidsverbeteringen in de autosport is gebaseerd op dodelijke of ernstige ongevallen. Het is eenvoudiger om de procedures en de technologie te ontwikkelen op basis van actuele gegevens. Het is onrealistisch om ongevallen te voorkomen maar het minimaliseren van het veiligheidsrisico kan wel en dat is ons primaire doel.”

*Halo: titanium onderdeel dat over de cockpit van een raceauto wordt geplaatst. Dient ter veiligheid van het hoofd.

Racen met maatregels

Co

1904 De voorloper van de FIA werd op 20 juni 1904 opgericht in Bad Homburg, Duitsland. Deze club vertegenwoordigde destijds alle gebruikers van interne verbrandingsmotoren op twee en vier wielen. De belangrijkste taak van de net opgerichte club was het verlagen van de snelheden die bereikt werden tijdens de races om het massale aantal dodelijk ongelukken te verminderen. Tegenwoordig geldt dat het enkel de voertuigen met vier of meer wielen vertegenwoordigt.

1994 Het jaar waarin de veiligheid de grootste sprongen maakte. De invoering van het HANS-systeem werd ingevoerd. Dit ‘head and neck support systeem’ was een wettelijke verplichting om het hoofd en de nek van coureurs te beschermen. Ook deze maatregel werd na een tragische crash ingevoerd: Gedurende de Grand Prix van San Marino kwamen topracers Ayrton Senna en Roland Ratzenberger om het leven, Rubens Barrichello raakte buiten bewustzijn en wat toeschouwers raakten gewond door de ravage.

2014 De dodelijke crash van Anthoine Hubert was de eerste in de formuleraces sinds 2014, destijds overleed Formule 1-coureur Jules Bianchi. Diens dood resulteerde de introductie van de Halo op de cockpits van de coureurs met ingang van 2017. De Halo houdt het definitieve einde van de echte open cockpit ten behoeve van de veiligheid in.

2019 Vrij recent na de dodelijke crash van Anthoine Hubert raakt Alexander Peroni (19) verwond nadat hij met zijn racing-wagen crashte en als spinnende tol de lucht in werd gelanceerd gedurende de Formule 3 te Monza. De coureur hield hier een gebroken ruggenwervel aan over. De wagen vloog van de weg nadat deze beton raakte buiten de baan, deze werd na de crash verwijderd.

Had de Halo invloed op Anthoine Hubert?

Lammers meldt het volgende over het dodelijke voorval: “De discussie over de Halo vind ik niet relevant als ik kijk naar de dodelijke crash van Anthonie Hubert. Het Halo-Systeem had Hubert met of zonder Halo niet gered. In eerste plaats werd hij van de zijkant geraakt, er viel niemand bovenop hem.”

Verder zijn eerdere negatieve reacties op de Halo o.a. door coureurs, teambazen, de FIA, de sponsoren en de fans volkomen logisch geweest. Máár deze zijn nu niet meer relevant. Voorheen was er een reglement wat er voor zorgde dat de coureur zijn persoonlijk lichaamsgewicht zodanig moest aanpassen zodat hij of zij zo min mogelijk ballast zou meenemen. De coureur moest abnormaal licht zijn en zat nog net niet uitgehongerd achter het stuur. Echter ging het wel zwaar die kant op. Dit jaar is er een reglementswijziging gekomen die ervoor heeft gezorgt dat rijders weer normaal kunnen eten. Het nadeel dat er toen was is gecorrigeerd. ”

‘Als dit zou gebeuren zij de Formule 1, moet je jezelf afvragen hoe dat dan afloopt’

Peroni raakte afgelopen week de betonnen stukken langs de baan en vloog als een spinnende tol van de baan. “Deze stukken die neer worden gelegd liggen er om de snelheid te beperken en de FIA gaat er vanuit dat de coureurs hier niet overheen rijden. Uit vrije wil doen ze dat NIET, maar als er een situatie bestaat dat ze er op terecht komen, ziet iedereen de grote impact van deze gevolgen.”

“DE FIA HEEFT ZICHZELF IN DE VOETEN GESCHOTEN”

“Als dit zou gebeuren bij de Formule races, waar ze nog veel harder rijden, moet je jezelf wel afvragen hoe dat dan afloopt. Ik vind dat de tracklimits* helemaal moeten verdwijnen. Deze maken de race niet veiliger. Zo is dit een onderdeel wat verbeterd zou moeten worden, zo zijn er nog een aantal.”

*Track limits worden afgebakend door de witte belijning om de baan heen. De FIA treedt soms op (d.m.v. tijdstraffen) als deze worden overschreden.

Jan Lammers over de veiligheid

“Iedere maatregel die genomen wordt in het streven om de autosport veiliger te maken, die is goed. Je hebt de constructie van de auto, deze is veel veiliger geworden als voorheen. Daarbij heb je de procedure: het technische en het sportieve reglement hebben met hun maatregelen de veiligheid bevorderd. Ten slotte zijn de faciliteiten van het circuit ook vooruit gegaan. Dus al met al hebben deze drie veel veiligheid gecreëerd.”