Eiwitdrankjes of proteinshakes zijn populair en niet weg te denken uit de krachttrainwereld. Het zou de spieren sneller herstellen en je sneller  gespierd maken. Toch blijkt uit een studie van Britse sportonderzoekers van de universiteit van Lincoln dat de populaire drankjes  haast geen verschil maken. 

Het binnenkrijgen van extra eiwitten is goed voor sporters. Wie veel sport, moet vervolgens eiwitten bijvullen. Of een shake daarvoor de beste oplossing is, is nog maar de vraag. Volgens de Universiteit van Lincoln heeft zo’n drankje weinig tot geen effect.

In het onderzoek van de universiteit van Lincoln werd de mate van spierpijn en het effect van verschillende shakes bijgehouden bij verschillende mannelijke deelnemers. De deelnemers  waren al minstens een jaar bezig met krachttraining. De conclusie was dat de eiwitshakes niet perse een beter herstel of resultaat gaven dan bijvoorbeeld koolhydraatdranken.

Slimme marketing

Uit cijfers van Euromonitor, werelds grootste  strategieonderzoek voor consumentenmarkten, is gebleken dat de markt voor proteïnepoeders met 160 procent is gestegen sinds 2011. De eiwittrend is ook overgewaaid naar populaire en toegankelijke winkels zoals Bol.com, Kruidvat en de gezondheidswinkel Holland & Barrett. Het krijgen van extra proteïne is daardoor erg makkelijk. ‘’Die shakes hebben we met elkaar allemaal heel groot gemaakt’’ aldus sportdiëtist Rob van der Werf. ‘’Er is nu een hele grote proteinhype in de wereld waarbij het gaat om het als maar meer binnen krijgen van eiwitten.’’

‘’Met een goede en normale voeding

kun je ook gewoon je doel halen.’’

Een gezond en gevarieerd dieet

Van der Werf raadt zijn klanten het drinken van de shakes niet perse aan: ‘’Ik vind het drinken van eiwitshakes niet nodig. Hardlopers bijvoorbeeld, denken dat ze zo meer spiermassa onderhouden maar uiteindelijk moet je er gewoon voor trainen. Door alleen maar meer eiwitten in je voeding te stoppen ga je niet perse groter, sterker of breder worden’’ aldus Van der Werf. ‘’Ik denk ook dat de drankjes geen effect hebben. De meeste mensen krijgen al genoeg binnen met een goede en normale voeding. Daarmee kun je ook gewoon je doel halen. Met bijvoorbeeld meer zuivel, eieren of mager wit vlees in je dieet kom je ook al heel ver.’’