Binnen 10 jaar vliegen de eerste semi-elektrische vluchten van Easyjet tussen Amsterdam en Londen, zo laat directeur William Vet weten.  Het bericht van Easyjet volgt nadat eerder deze week leden van VVD en D66 lieten weten dat Nederland koploper moet worden als het op elektrisch vliegen aankomt, maar is het haalbaar? 

Het plan van Easyjet sluit goed aan op de plannen van kamerleden de politieke partijen. ‘’ Ook over 20 jaar willen mensen met het vliegtuig op vakantie. Dat kan ook, maar de luchtvaart heeft alleen toekomst als we echt schoner en stiller gaan vliegen’’, schrijft D66-kamerlid Jan Paternotte op de website van de politieke partij. ‘’ Van alle Schipholvluchten vliegt 35% naar een bestemming binnen een straal van 500 kilometer. Dat zijn afstanden die goed met elektrische vliegtuigen bereikbaar zijn.’’ Ter vergelijking, de afstand van Amsterdam naar Parijs is ongeveer 500 kilometer.  

Hoewel de plannen van Easyjet en de Kamerleden erg mooi klinken, moet het natuurlijk wel te realiseren zijn. Luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft ziet zeker mogelijkheden: ‘’Volledig elektrische vluchten met meer dan twintig passagiers zal hem nog niet worden, maar een hybride-optie zou zeker haalbaar moeten zijn’’, aldus Melkert. Wat de prijs betreft ziet Melkert niet een te grote verandering voor de consument: ‘’Men zal het alleen kopen als het een vergelijkbare prijs is met het normale vliegen, dus zal Easyjet dat wel moeten doen.’’