Het belang van een goede schoen tijdens het sporten is erg belangrijk. Blessures kunnen onverwacht komen opdagen bij het dragen van de verkeerde schoenen, maar waar ligt de drempel?

 

Je zet net je fiets in de stalling op het station als je kijkt hoe laat het is en ziet dat de trein over een minuut vertrekt. Snel trek je een sprintje op je versleten sneakers. Gelukkig haal je hem nét. 

“Je verwacht dat een kort sprintje niet zo snel kwaad kan”, zegt sportpodotherapeut Jesper Evers. “Maar als een schoen versleten is, is het wenselijk deze gewoon te vervangen om problemen te voorkomen.” 

Sneaker vs sportschoen
“Met sporten, zoals hardlopen, is er een heel breed spectrum aan schoenen. Niet alleen als het gaat om eigenschappen, maar ook in pasvorm”, legt Evers uit. “Sommige mensen lopen lange afstanden terwijl anderen sprinten. Een hardloopschoen is qua ondersteuning, opbouw, materiaal en functionaliteit gemaakt om op hard te lopen. Een sneaker niet. Vaak zijn modieuze schoenen niet goed voor de voeten: te weinig flexibiliteit rond de neus, of de leest van de schoen is toch nét iets te smal voor je voet.” 

Evers legt uit dat onze voeten theoretisch gezien gemaakt zijn om goed te functioneren zonder schoenen. Maar op een bepaald moment in de geschiedenis zijn we onze voeten gaan verwennen en schoeisel gaan dragen. “Ik denk dat het door de jaren heen ertoe heeft geleid dat wij in de eerste wereld gewend zijn geraakt aan schoenen”, zegt Evers.
Ook kan je niet iedereen over één kam scheren: “Pasvorm en loopgedrag is heel belangrijk per persoon.”

Blessures
In een ideale wereld zou iedereen perfect op zijn voeten staan en zo een hoop klachten en blessures voorkomen. Maar helaas is dit niet het geval. “Ik zie elke dag sporters met voet, enkel, heup en lage rug klachten. Deze klachten kunnen allemaal door de manier van lopen en staan veroorzaakt worden.”

Evers adviseert om de volgende keer toch iets eerder op te staan om het sprintje te voorkomen. Óf te investeren in een paar hippe sportschoenen als je toch liever wat langer blijft liggen.