TILBURG – Volgens ProRail wordt het steeds drukker op de perrons en stations. Om de verwachte reizigersgroei van 4 á 5 procent per jaar op te vangen, zal ProRail op voorhand de infrastructuur aanpassen. Om onoverzichtelijke en gevaarlijke situaties te voorkomen gaat ProRail onderzoek doen op stations en perrons en gaat daarmee de transfercapaciteit en -veiligheid in kaart brengen.

 
Geschreven door Fleur Weterings

 
 
Voor dit onderzoek worden stations en perrons in Nederland geanalyseerd. Er zal onder meer worden gekeken naar het aantal in- en uitstappers, de lengte en de breedte van de perrons, tunnels en ruimte in de hal. Daarnaast wordt er ook gekeken naar de ruimte waar de reizigers zich verspreiden bij het uitstappen. Verder wordt er tijdens het in- en uitchecken gekeken naar hoeveel reizigers het station aan kan.

 
Cameratechnieken
Door middel van cameratechnieken wordt er gekeken waar de grootste obstakels liggen. René Vegter, woordvoerder van ProRail zegt het volgende: “Door langere tijd met camera’s te filmen en deze beelden over elkaar te leggen, krijg je een goed beeld van de zogeheten loopstromen. Je ziet dan, verdeeld over de dag, hoe reizigers zich over het station bewegen. Je kunt snel zien waar het heel druk is, waar er bijvoorbeeld filevorming ontstaat op de perrons of bij de stijgpunten (trappen, roltrappen en liften).”  Op deze manier gaat ProRail in beeld brengen of er nog voldoende ruimte is op het station om de reizigers een goede en veilige transfer te bieden.

 
Obstakels
Je kunt hierbij denken aan de bankjes die op de perrons zijn geplaatst. Laat ook Andy Wiemer, van ProRail weten. “Op sommige perrons zijn de bankjes dicht bij het uitstapgedeelte geplaatst, hierdoor ontstaan er ophopingen van reizigers. Ook als er veel mensen van de roltrap afkomen kunnen zij tegen deze bankjes aanlopen.”

“We gaan nu kijken of het bijvoorbeeld helpt als we deze bankjes verplaatsen, zodat er een betere doorstroming is. Ook gaan we kijken of we perrons kunnen verbreden en treinen door middel van extra wagons in te zetten langer kunnen maken. Op deze manier is er meer plaatst voor reizigers.” De focus zal nu liggen op het analyseren van deze problemen, daarna zal per locatie duidelijk worden wat er gaat veranderen.

 
Specifieke perrons
ProRail geeft aan dat er specifieke perrons zijn die momenteel problemen hebben. Dat zijn Utrecht Centraal perron 5 en 7, Schiphol perron 1 en 2 en Amsterdam Zuid perron 1 tot en met 4. Zo zal er op Station Utrecht Centraal op perron 5 en 7 een proef worden gehouden in samenwerking met NS om reizigers beter te verspreiden. De reizigers worden gevraagd door middel van omroepberichten niet onderaan de roltrappen te wachten. Dit zorgt ervoor dat reizigers sneller in en uit kunnen stappen en treinen hierdoor niet onnodig vertraging oplopen.

Station Tilburg Universiteit
Station Tilburg Universiteit is een voorbeeld waar aanpassing aan het spoor al heeft plaatsgevonden. In 2017 is het perron namelijk met deze gedachte verbouwd. Het perron is destijds van 3,5 meter naar ruim 8 meter breed uitgebreid. Hierdoor is er voldoende ruimte voor bankjes en wachtruimtes gecreëerd.

 
Verder is het onbeveiligde overpad opgeheven, waardoor reizigers niet meer over het spoor kunnen oversteken. Hierdoor is het voor reizigers veiliger geworden om de perrons te bereiken. Het doel van ProRail is, middels dit onderzoek, deze mogelijkheden ook toe te passen op de andere stations.