KLM biedt de mogelijkheid je CO2 uitstoot te neutraliseren door extra te betalen. Een goede inhaker op het klimaatdebat. Het klinkt simpel: betaal iets extra’s en neutraliseer je uitstoot. Maar wat gebeurt er eigenlijk met dat geld? Verkoopt KLM niet vooral een goed gevoel aan klimaat-depressieve jongeren?

Vliegschaamte
Als je van Amsterdam naar Parijs wil, maakt het voor het milieu nogal uit hoe je daar heen gaat. Pak je het vliegtuig? Dan pomp je al gauw zo’n 75 kilogram CO2 de wereld in. Ga je met de trein? Dan is dat maar acht kilogram. Vandaar dat heel wat mensen ‘vliegschaamte’ ervaren: je schamen omdat je per vliegtuig reist, daar wil je niet mee te koop lopen. Zoveel kilogram CO2 de wereld in helpen is een schande, aldus menig politicus of millennial.

CO2-neutraal reizen
KLM speelt hier handig op in en biedt reizigers de mogelijkheid aan om extra te betalen in ruil voor een ‘CO2-neutrale’ vlucht. Het werkt zo: je betaalt extra geld over de normale ticketprijs en de vliegmaatschappij investeert dit in projecten.

Hoeveel de compensatie gaat kosten is helemaal afhankelijk van je vlucht. Vrijenhoek: “Bij de berekening van de compensatie wordt ook gekeken naar de afstand en het vliegtuigtype. De volledige uitstoot van CO2 wordt gedeeld door het aantal passagiers.”

Bossen in Panama
KLM-woordvoerder in duurzaamheid Manel Vrijenhoek: “Sinds 2017 zijn we vooral bezig met bebossing in Panama. Er wordt heel precies berekend hoeveel bomen we nodig hebben om de CO2 van een vlucht te compenseren.’’ Stoot je bijvoorbeeld 75 kilogram uit? Dan haalt KLM 75 kilogram CO2 uit de lucht doormiddel van bomen. Mits je compenseert uiteraard.

En nog niet heel veel mensen compenseren. In 2018 compenseerden 88.000 passagiers hun vlucht. Wat is een verdubbeling ten opzichte van 2017. Dat klinkt goed, maar KLM had in 2018 ruim 34 miljoen passagiers. 0,25 procent compenseerde dus zijn CO2-uitstoot in 2018. Maar KLM ziet het positief in: “Het leeft bij de mensen”, zegt Vrijenhoek. “Dat het nu verdubbeld is, laat dat goed zien.”

Studenten: “Het ligt echt aan de prijs”
Wat vinden studenten eigenlijk van de compensatie? En zouden ze het ervoor over hebben? Een aantal studenten hoor je in het audiofragment aan het woord.

 

 

Groei Schiphol
KLM wil in 2020 de CO2-uitstoot met twintig procent verminderen ten opzichte van 2011. De maatschappij zit nu al op zeventien procent, waarmee ze goed op weg is om dat doel te halen. Maar Schiphol groeit: in 2011 vlogen er 49,8 miljoen passagiers, in 2018 waren dat er al 71,1 miljoen. Schiphol heeft nu per jaar maximaal vijfhonderdduizend vluchten, in 2020 worden daar nieuwe afspraken over gemaakt.

Bron: https://www.pexels.com/@gratisography

Hoewel de CO2-uitstoot via KLM minder wordt, zijn er wel steeds meer passagiers. Ook van andere maatschappijen die geen compensatie aanbieden. “Natuurlijk zou het beter zijn als de hele luchtvaart zich gaat focussen op milieubewust vliegen”, zegt Vrijenhoek. “We zijn nu bezig met biobrandstof, dat veel minder belastend is voor het milieu. Ook bekijken we hoe we de vliegtuigen zelf en het vrachtverkeer milieuvriendelijker kunnen maken.

Schaamteloos vliegen?
Betekent CO2-neutraal vliegen dat je weer zorgeloos het vliegtuig kunt pakken? In een artikel van de NOS uit 2017 zegt milieuwetenschapper en journalist Bart Crezee dat het niet de oplossing is voor het probleem, maar dat het wel belangrijke compensatie is.

Uiteindelijk is het beter om zo min mogelijk te vliegen én zelf te investeren in duurzame projecten. Want CO2 die je niet hebt uitgestoten, hoef je ook niet te compenseren.

Meer lezen over CO2 verminderen? Lees dan dit stuk over TUI die vluchten naar Parijs afschaft.