Albert Heijn is door Wakker Dier verkozen tot Liegebeest 2019. De ‘prijs’ is bedoeld voor bedrijven die de consument om de tuin leiden met claims over dierenwelzijn die volgens Wakker Dier niet kloppen. De supermarkt is genomineerd wegens de verpakking van de AH kip, waarop “meer ruimte” staat. Volgens Wakker Dier krijgen de AH-kippen een A4’tje ruimte per kip, zonder daglicht.

Niet voor het eerst
In 2017 kreeg Albert Heijn de ‘Liegebeest’ prijs ook al, omdat de supermarkt in een artikel over serranoham varkens liet zien in de wei. Terwijl de AH-varkens in dichte, krappe stallen leven.

Wakker Dier
Voor alsnog trekt Albert Heijn zich niks van de ‘prijs’ aan. Martijn Lodewijks, woordvoerder Wakker Dier, zegt daarover: “Albert Heijn wil niet om de tafel voor verdere acties. Wij gaan door met deze problemen aan de kaak te stellen. Mede door dit soort prijzen en onze campagnes komt het dierenwelzijn meer onder de aandacht, want bedrijven misleiden de consument.”

Benieuwd wat de klanten van de Albert Heijn hiervan vinden? Check het fragment hieronder.