Tilburg- Turnster Sanne Wevers ontwikkelde een angst voor de balk, nadat ze een blessure opliep aan haar rechterheup. Toch start ze gewoon bij de olympische spelen in Tokyo komend jaar. Maar hoe ontstaat zo’n angst voor sport?

Sinds haar blessure durft Wevers de balk niet opnieuw op. “Ik kende dat verschijnsel totaal niet”, vertelt ze aan De Volkskrant. Volgens sportpsycholoog Patricia Hermans is het veelvoorkomend. “Bij zo’n soort blessure is het vaak zo dat je niet weet waar het fout is gegaan. Je bent bang dat het nog een keer kan gebeuren”.

Oorzaak

Onrealistische angsten komen het vaakst voor. Deze worden veroorzaakt door bijvoorbeeld een traumatische gebeurtenis. Volgens Hermans is het vooral belangrijk om te blijven relativeren. “Het kan zijn dat een oefening, zoals bij turnen, één keer fout is gegaan en honderd keer goed. Toch sla je de negatieve gebeurtenissen beter op, wat je dan onbewust omzet in een angst”, aldus Patricia Hermans.

Oplossing

Visualisatie is een manier om deze angsten te verhelpen. “Het is na een blessure belangrijk dat je positieve ervaringen creëert”, vertelt Hermans. “Bij visualisatie doorloop je de bewegingen die je normaal zou uitvoeren zonder ze daadwerkelijk te doen. Het is wel belangrijk dat je dan alle stappen doorloopt. Je kan zelfs de kleren aan doen die je aan zou hebben, of een foto erbij pakken van de plek waar je normaal deze bewegingen zou doen.”

Deze visualisaties kunnen vóór een mogelijke blessure ook al dienst doen. Dit zou een deel van het trauma kunnen voorkomen omdat je weet hoe je moet reageren en wat je kunt verwachten. “Eigenlijk vind ik dat iedere sporter een cursus visualisatie zou moeten volgen. Topsport is naast fysiek, technisch en tactisch, ook mentaal een hele zware sport.” Je moet als sporter dus zorgen dat je goed bent voorbereid op mogelijke tegenslagen.