Lipfillers, afslankthee en snoepjes die je haar zouden moeten laten groeien. Dagelijks worden er op Instagram en Facebook berichten geplaatst die onrealistisch tot miraculeus zijn. Berichten die diëten of cosmetische ingrepen promoten, zullen niet meer zichtbaar zijn voor gebruikers jonger dan 18 jaar. Wanneer er onder berichten wordt geschreven dat bijvoorbeeld een afslankproduct met zekerheid zou moeten werken, wordt het bericht zelfs volledig in de ban gedaan.

Oorzaken

De grootste reden waarom Instagram haar beleid heeft aangepast, is de sinds 2016 groeiende influencermarkt. Deze mensen spammen hun volgers met verschillende berichten over producten waar ze zelf nooit écht gebruik van hebben gemaakt. Toch wordt het altijd nog gedaan, wanneer er een flinke vergoeding of gratis producten tegenover staan. Ook wil Instagram een positief platvorm voor iedereen creëren, waarbij niemand een bepaalde druk voelt na het zien van bepaalde geplaatste berichten, wat wel vaker voorkomt door deze promoties.

 

Dat vooral de jongeren enorm vatbaar zijn voor berichten op social media, is wel duidelijk. Ze zijn nog opzoek naar hun eigen ‘identiteit’ en worden sneller beïnvloed. Negatieve effecten die zouden kunnen opspelen door een bepaalde ‘druk’ zijn depressiviteit, slapeloosheid, eenzaamheid en onzekerheid.

Influencerwereld

Influencer Minou Welte (21), wonend in Amsterdam, is al een tijdje bezig met het hogerop klimmen in de wereld van influencers. Dit loopt tot op heden, voorspoedig: ‘’Het aangepaste beleid van Instagram, vind ik een goed initiatief. Instagram moet een fijne en positieve omgeving blijven en ik ben van mening dat promotie van onrealistische producten niet bijdraagt aan de veilige en inspirerende haven die Instagram zou moeten zijn. ‘’

Sociale druk

‘’Ook denk ik dat steeds meer jongeren lijden onder de perfecte plaatjes die op Instagram worden getoond en hierdoor zichzelf onzeker gaan voelen. Iedereen zet natuurlijk die ‘mooie zonnige dag’ op Instagram, terwijl er ook regenachtige dagen zijn, die je eigenlijk nooit ziet.

De laatste tijd krijg ik steeds meer samenwerkingen aangeboden, dit is natuurlijk hartstikke leuk. Denk dan bijvoorbeeld aan Gaston Luga, Rosefield, MyJewellery  en Cutters (kapper in Amsterdam). Wel let ik heel erg op met wie ik precies in zee ga. Zo kies ik bewust alleen voor merken die ik zelf ook echt ken of waarbij ik me enthousiast voel over de producten. Het zou bijvoorbeeld helemaal nergens op slaan als ik met een dieetproduct op Instagram zou verschijnen, want ik ben al hartstikke slank.’’