Na een lange week heb je op zondag eindelijk tijd om bij te slapen. Je blijft tot een uur of 13:00 in je bed liggen om vervolgens weer de hele week om 7 uur op te staan en te knallen tot een uur of 12 s’avonds. Af en toe een dutje tussen door en je kunt er weer tegen aan. Zo ziet het slaappatroon van de gemiddelde student eruit. Maar hoe (on)gezond is zo’n onregelmatig slaapritme nou eigenlijk?

Door Rosalie Kantelberg

Laat naar bed gaan

“Wanneer je laat gaat slapen, verschuift je slaapcyclus. Met name de diepe slaap verschuift naar een later tijdstip waardoor de kwaliteit afneemt.” vertelt slaaptherapeut Linda Royackers. “Je bereikt dan niet de diepe slaap die zorgt voor fysiek en mentaal herstel. Als je niet goed slaapt dan herstelt je lichaam zich minder goed en hierdoor ontstaat een moe gevoel.”

Uitslapen

Uitslapen is op twee manieren uit te leggen. Echt uitslapen; dat wil zeggen langer slapen dan je gewoonlijk doet. Of slaap inhalen; je gaat te laat slapen waardoor je de volgende ochtend uren in moet halen. “In het laatste geval zit het probleem in het te laat naar bed gaan.” zegt Royackers.

Wanneer je de ene dag vroeg opstaat en de andere dag lang in bed blijft liggen, wordt je biologische klok verstoord. “Het beste is om iedere dag hetzelfde slaapritme aan te houden.” vertelt Royackers “Meest recent onderzoek heeft aangetoond dat jongeren die er ‘s ochtends vroeg uit gaan, ‘s avonds ook beter kunnen slapen.”

Een middagdutje

Een dutje, langer dan 30 minuten tussen de middag is ook niet de oplossing. “Als je overdag slaperig bent en je gaat je slaap ‘s middags inhalen, dan heb je niet genoeg slaapdruk opgebouwd om ‘s avonds weer lekker in slaap te komen. Slaapdruk kun je vergelijken met honger, als je een hele tijd niet hebt gegeten, dan heb je veel honger. Dat zelfde geldt voor slapen. Wanneer je lang niet geslapen hebt, ben je heel slaperig. Hierdoor slaap je dus veel effectiever.” Na een middagdutje slapen op de bank ben je dan misschien wel minder slaperig. Maar je slaapdruk is nu sterk verminderd waardoor je ‘s avonds weer wakker ligt.

Klachten

“Slecht slapen, waaronder ook een onregelmatig ritme, heeft zowel op je lichamelijk gezondheid als op je mentale gezondheid invloed. Zo vermindert het je immuunsysteem waardoor je sneller vatbaar bent voor ziektes, vergroot het de kans op obesitas en het kan hoofdpijn, buikpijn en verminderde energie veroorzaken. Ook je leer- en concentratievermogen is minder goed als je slecht geslapen hebt.”

Wat te doen

Het is belangrijk om een vast ritme aan te houden. Door ‘s ochtends vroeg op te staan ben je ‘s avonds slaperig en kan je de dag daarna er weer vroeg uit. “Je lichaam is gewoon opzoek naar ritme. Verder is ontspannen voor het slapen ook erg belangrijk. Dit doe je door het licht te dimmen en alcohol en cafeïne achter wegen te laten. Als laatste, hoe cliché het ook klinkt: Haal die telefoon van je kamer. Door op je telefoon te kijken worden je hersenen weer geactiveerd.”

“Als je toch wil uitslapen, probeer dan maximaal 1 slaapcyclus langer uit te slapen. Dit duurt ongeveer anderhalf uur. Als je normaal gesproken om 7 uur opstaat, kan je uitslapen tot half negen. Dit klinkt vroeg maar je voelt je fitter als je dit aanhoudt.

Loading...

Loading…