Tilburg – Nyck de Vries kondigt aan dat hij de overstap van de Formule 2 naar de volledig elektrische raceklasse Formule E gaat maken. Ondanks de hoeveelheid belangstelling die er is voor het klimaat, is er nog niet veel bekend over deze manier van autoracen. Hoe wordt hier aan gewerkt?

’s Werelds eerste compleet elektrische raceklasse is in 2012 bedacht om ontwikkelingen voor elektrische auto’s te stimuleren. Volgens Matthijs Goes, hoofdredacteur bij Autobahn.eu en Formule E kenner, worden veel innovaties binnen de Formule 1 later doorgevoerd in personenauto’s. “Dit bestond nog niet voor elektrische auto’s, terwijl dat de toekomst is.”

“De races worden in steden gehouden in plaats van op circuits.”

Racen in de stad

Deze manier van autoracen is duurzaam en beter voor het klimaat, maar er is nog niet veel bekendheid buiten de autoracefans. De FE is hard bezig om nieuwere fans kennis te laten maken met deze vorm van racen. “De races worden in steden gehouden in plaats van op circuits. Dat zorgt ervoor dat een grote groep mensen de wedstrijden ziet. De winkelstraten worden er zelfs voor afgesloten”, vertelt Goes.

Er komen geen uitlaatgassen uit de elektrische auto’s, dus rijden in een stad vormt geen gevaar voor de luchtkwaliteit. Bart Habraken van GroenLinks Eindhoven (klimaat) zegt: “Tijdens een Formule 1 race wordt er veel brandstof verbruikt. Bij de Formule E heb je dat niet.”

Bekendheid

De hoop is dat met de komst van Nyck de Vries, een Nederlander, de bekendheid voor de Formule E binnen Nederland gaat stijgen. “Zijn teamgenoot, Stoffel Vandoorne, komt uit België en spreekt ook Nederlands. Dat moet veel Nederlands sprekende mensen aantrekken”, zegt Goes.

Innovaties binnen het elektrisch autoracen zorgen ook voor meer bekendheid. Goes vertelt: “Dit wordt pas het zesde seizoen en zoiets moet worden opgebouwd. In het begin was het ook minder leuk om naar te kijken. Elke racer had twee auto’s en halverwege de race moesten ze van auto wisselen omdat de batterij op was.” Door de vernieuwingen hoeft dit niet meer en kan de race aan een stuk door gaan.

Populariteit

De milieuvriendelijke manier van autoracen komt niet alleen door de elektrische auto’s zelf. Habraken zegt dat het ook om de populariteit van de races gaat. “De Formule 1 is natuurlijk heel populair waardoor er veel mensen op af komen. Dat zorgt voor een bepaalde CO2 voetafdruk”, zegt Habraken.

Naast de hoeveelheid toeristen die het evenement trekt, is er ook sprake van vervuiling tijdens de races zelf. F1 Strategy Group en de F1 Commission hebben in een overeenstemming besloten dat de hoeveelheid brandstof voor een Grand Prix van 105 naar 110 kilo wordt verhoogt. “Deze brandstof raakt op en zorgt voor een hoge CO2 uitstoot, een van de grootste problemen van de laatste tijd. Er is soms kritiek op de productie van batterijen omdat materialen die daar in zitten ook schaars zijn, maar iedere stap in de goede richting is er een”, zegt Habraken.

“De ontwikkelingen gaan zo snel.”

Toekomst

Hoe de toekomst van de Formule E eruit ziet durft Goes niet te zeggen. “De ontwikkelingen gaan zo snel. Ieder jaar zijn er weer nieuwe dingen. Momenteel rijdt iedereen in dezelfde auto waarbij ze zelf de batterijen kunnen kiezen en voor een aandrijving moeten zorgen, maar dat kan zich weer verder uitbreiden.”

De Formule 1 zegt zelf dat het ooit elektrische races wil gaan organiseren maar de organisatie van Formule E heeft momenteel de exclusieve rechten van elektrische races gekregen van de FIA (internationale autosport federatie). Racewagens in de F1 zijn wel hybride. “Als er straks niemand meer op brandstof rijdt zou het gek zijn als Formule 1 wel brandstof zou blijven gebruiken”, vertelt Goes.

“Eindhoven heeft het erover om de Formule E misschien naar Nederland te halen.”

Eindhoven

De elektrische races worden in twaalf steden gehouden waaronder Berlijn, Parijs en New York. Een Nederlandse race wordt ook niet uitgesloten. “Eindhoven heeft het erover om de Formule E misschien naar Nederland te halen”, vertelt Goes.

De technische en innovatieve omgeving biedt een goed toneel voor een race met elektrische auto’s. “Er is een hele harde lobby voor. Een definitief besluit is nog niet genomen, maar er is wel al een route bedacht”, aldus Habraken.