Van de jongvolwassenen in Nederland tussen de 18-25 jaar geeft 87% aan sociale media te gebruiken. In 2017 gaf 29% aan verslaafd te zijn aan sociale media, in 2015 was dit nog maar 19%. Mensen hebben verschillende redenen om sociale media te gebruiken. Onder andere om makkelijk

contact te hebben met familie en vrienden of om te kunnen bekijken wat andere mensen bezig houdt. Dat sociale media een leuk tijdverdrijf is, is evident maar het heeft ook een heleboel negatieve kanten. Het kan namelijk lijden tot een negatief zelfbeeld.

Hbo’ers gevoeliger voor online reacties

Online pesten gebeurt veel onder jongeren. Het CBS meldt dat in 2016 6,3% van de jongeren tussen de 18 en 25 jaar weleens online gepest is. ‘’Veel jongeren zien sociale media als een statussymbool en hierdoor worden zij ook weleens gepest’’ vertelt Roxanna Camfferman, behandelaar en pedagoog voor jongeren met een laag zelfbeeld.

Het online pesten is door de anonimiteit erg gemakkelijk. ‘’Vaak worden jongeren op school al gepest en wordt dit door sociale media versterkt.’ In deze tijd nemen veel jongeren sociale media als maatstaf voor hun eigen leven. Zo zijn zij bijvoorbeeld bang om ‘belangrijke’ dingen te missen. Dit fenomeen wordt FOMO genoemd. Jongeren worden onrustig wanneer zij niet met regelmaat op hun telefoon kunnen kijken. Door sociale media kunnen jongeren een vertekend beeld krijgen van de werkelijkheid.

Hierdoor ontstaat een onterecht minderwaardigheidscomplex. Uit het onderzoek ‘Jongeren over sociale media’ blijkt dat HBO- en universiteitsstudenten gevoeliger zijn voor online reacties op sociale media dan MBO’ers. Likes, retweets en shares bezorgen ongeveer 70% van deze studenten een goed gevoel. Dit tegenover 55% van de MBO-studenten. 41% van de universitair studenten is bang om dingen te missen als ze geen gebruik maken van sociale media.

Belangrijke voorbeeldfunctie

Model en influencer Corianne van Rhee (21) is veel bezig met sociale media. Regelmatig post zij vlogs op haar YouTube-kanaal en plaatst zij een foto op haar Instagram. ‘’Ik probeer wel rekening te houden met wat ik plaats op sociale media. Ik zou nooit foto´s met alcohol of sigaretten plaatsen omdat ik niet wil dat mijn volgers dit zouden kopiëren.’’

Ook probeert zij een zo realistisch mogelijk beeld te geven aan haar volgers. Hoewel Corianne haar volgers een realistisch beeld probeert te geven op haar account, heeft het beeld wat je ziet op sociale media niet altijd een goede invloed op jongeren. Door het vergelijken en kopiëren hiervan streven zij naar een zelfbeeld wat niet realistisch is. Dit zorgt voor een laag zelfbeeld.

Fitgirls en fitboys, je ziet ze overal op instagram. Gaan jongeren nou echt meer naar de sportschool doordat zij dit zien op instagram?  

Mediapsycholoog

Mediapsycholoog Mischa Costers helpt zijn klanten bij het herkennen van sociaalpsychologische media- en beïnvloedingstechnieken. Hij richt zich op de psychologie en gedragsverandering. ‘’Sociale media beïnvloedt gedrag op verschillende manieren. Het kan zijn dat jongeren anders naar zichzelf gaan kijken doordat ze een beeld zien en zichzelf gaan vergelijken hierdoor. Daardoor kunnen we een negatief gevoel krijgen. Sociale media geeft namelijk een eenzijdig beeld.’’

Om jongeren zich beter te laten voelen in hun eigen lichaam kun je danstherapie nemen. Hierdoor krijg je een positiever beeld over je eigen lichaam.