Door Anne van Bree & Lisa Costers

Zoek op de term ‘instagrammable’ en je zult een hoop lijstjes vinden die jou vertellen waar je het beste heen kan gaan voor dé perfecte insta-pic. Een mooi interieur, eten dat eruitziet als een kunstwerkje of een fotohokje midden in een restaurant. Het zijn allemaal factoren die een plek aantrekkelijk maken voor het publiek om een bezoekje te komen brengen.

www.ubrandictionary.com Anne van Bree

Tegenwoordig heeft iedereen een smartphone bij de hand. De meeste momenten moeten en worden daarmee vastgelegd. Een dagje naar de stad, lunchen, lekker uiteten of de aankoop van een nieuwe tas. Die foto’s worden vaak meteen gedeeld op social media. Hoe meer je deelt, hoe interessanter je leven lijkt voor je volgers. Hoe meer volgers, hoe meer likes. Het is dan wel belangrijk dat je genoeg content blijft posten, en daarvoor moet je op pad. Tegenwoordig zijn er steeds meer selfiewaardige plekken te vinden.

Roze muur #instafamous
Koffie- en lunchtentje Sticky Fingers in Amsterdam krijgt dagelijks bezoekers over de vloer die speciaal komen voor de op Instagram bekende roze tegeltjesmuur. Het is het handelsmerk van de zaak en in een grote stad waar het barst van de concurrentie is dat erg belangrijk. Manager Peter Moedt vertelt hier meer over.

Peter Moedt voor de bekende roze tegeltjesmuur Lisa Costers

Instagram walhalla
Wanneer een plek veel aandacht krijgt en op social media wordt gedeeld, zal het aantal bezoekers ook toenemen. Ondernemers weten wat het publiek wil en mooi vindt. De vraag naar dit soort selfie-waardige plekken neemt toe en daarmee stijgt ook het aanbod.
Zo werd in Amsterdam vorige week het Instagram-paradijs WONDR EXPERIENCE geopend. Voordat het open ging, hadden tientallen influencers al foto’s over de plek gedeeld op hun Instagram. Dit maakt de plek direct interessant en aantrekkelijk voor de volgers, die er ook massaal op afgaan. Hoe ervaren ze bij WONDR zelf de stroom aan insta-girls?

WONDR heeft gebruik gemaakt van influencers om het Instagram-paradijs te promoten. Het gebeurt vaak dat een influencer samenwerkt met een merk of een zaak. In ruil voor een post op Instagram ontvangt diegene een geldbedrag of gratis artikelen. Vanaf het moment dat influencers ontstonden, zijn zij interessant voor merken. Een persoon met een groot publiek en bereik op internet is aantrekkelijk. Het merk hoeft de boodschap dan niet zelf te vertellen, want de influencer doet dat voor hen.

Hoe werkt Instagram-marketing?
Eva van Reijmersdal is universitair hoofddocent communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en heeft onderzoek gedaan naar de influencer-marketing. Ze vertelt dat volgers vaak een band opbouwen met een influencer omdat ze een kijkje in het leven krijgen van diegene. Bij influencer-marketing is het niet meteen duidelijk dat een merk jou iets wil vertellen, omdat het via een influencer gaat. Als dit iemand is die jij vertrouwt en al langere tijd volgt, komt het geloofwaardiger op je over.

“Influencers zijn aantrekkelijk voor merken omdat zij een groot bereik hebben. Jongeren zijn tegenwoordig nauwelijks nog te bereiken via de traditionele media. Dus als ze toch de aandacht van die doelgroep willen vangen, is internet de plek waar je moet zijn”, aldus van Reijmersdal. Mensen zijn sociaal ingesteld en vinden het interessant om anderen te volgen. Diegene kan als een inspiratiebron dienen. Het is daarom belangrijk dat er transparant gehandeld wordt door influencers. Wanneer een post in betaalde samenwerking is met een merk, moet het publiek hierover geïnformeerd worden. Zo kunnen zij op een eerlijke manier er een eigen oordeel over vellen.

Hieronder enkele cijfers en weetjes over het Instagramgebruik in Nederland.