Thomas Cook en Neckermann zetten een streep door alle geboekte reizen. Maandag 23 september werd het voor alle reizigers onduidelijk hoe het ervoor staat met hun vakantie. De Britse tak van Thomas Cook had faillissement aangevraagd. Voor Thomas Cook Nederlands was het nog onduidelijk wat er dan zou gebeuren, zij vroegen uitstel van betaling aan.  

Made with Visme Infographic Maker

“Op de dag van vertrek kregen we al te horen dat we mogelijk geweigerd konden worden.“ Gertjan Van ’t Klooster, een gedupeerde Thomas Cook-reiziger, heeft zich tot nu toe alleen maar beziggehouden om zijn vakantie succesvol te laten verlopen. ”Inchecken op Schiphol ging soepel, maar eenmaal in het hotel begon de nachtmerrie. We moesten extra betalen bij de incheckbalie anders mochten we niet verblijven in hotel Columbus”, zegt Gertjan over de telefoon vanuit Tenerife.

Voor Gertjan zat er niks anders op dan het volle bedrag van 1140 euro te betalen. “We proberen er maar wat van te maken. Aan de ene kant wil ik genieten, maar aan de andere kant begint het gezeik wanneer ik terug ben in Nederland.”

Op Breda University zijn docenten en studenten optimistisch over de toeristische branche. Wel zijn ze het over eens dat de onlinebranche van toerisme alleen maar groter wordt. “Het is belangrijk om mee te gaan in de wensen van de klanten. Reizigers worden zelfstandiger en veeleisender”, geeft Sebastiaan Straatman, docent marketing van Breda University aan.

De SGR staat garant voor vooruitbetaalde reissommen voor het geval jouw reisorganisatie in financiële problemen komt. Op dit moment ligt het faillissement bij de rechter en is het nog niet duidelijk hoe en wanneer reizigers hun vooruitbetaalde bedragen terugkrijgt.

Ed van Zonneveld, een teleurgestelde vakantieganger, had samen met zijn twee dochters en schoonzoon een vakantie geboekt naar Valletta in Malta. Door deze vervelende omstandigheden werd hij verplicht om zijn reis om te boeken. Hierdoor kon een van zijn dochters niet meer mee op vakantie. “De emotionele impact is groot, want je verheugt erop om samen met beiden dochters op vakantie te gaan. Nu blijft er een alleen thuis.”

Ondanks dat het voor Thomas Cook en Neckermann niet goed gaat. Springen er veel reisbureaus bij om de gespannen reizigers te ondersteunen. “D-Reizen Veenendaal doet er alles aan om ons te helpen, dus voor hun alle hulde”, ventileert Gertjan.
Voor de reisbureaus van TUI gloeien de rode lampen van de telefoons. Doordat zij de gedupeerde reizigers opvangen, maken de medewerkers van TUI-overuren op het kantoor. Ons te woord staan voor onze productie was niet mogelijk en toestemming vragen aan de hoofdkantoor was een verloren zaak.

Bij de wat kleinere reisbureaus had het faillissement van Thomas Cook en Neckermann geen effect.