Bijna alle films zijn online te vinden. Op de bank, in bed of tijdens je treinreis kun je een film naar keuze aanzetten. Toch blijkt een uitstapje naar de bioscoop nog steeds razend populair.

Televisie krijgt steeds meer met concurrentie te maken van online streamingdiensten. Netflix, Videoland en Disney+ zijn enkele diensten waarbij series en films online worden aangeboden. Dit jaar keek het Nederlandse volk voor het eerst meer naar deze on demand-video’s dan naar traditionele televisie. 27 procent van onze kijktijd werd besteed aan on demand-video en 24 procent aan tv, blijkt uit de jaarlijkse Smart Media Monitor van onderzoeksbureau Multiscope.

Uitstapje naar de bioscoop
In 2018 werden er 35,7 miljoen bioscoopkaartjes verkocht en de omzet bedroeg 312 miljoen euro. Ten opzichte van het jaar ervoor is dat een kleine daling in het aantal verkochte kaartjes, maar dit is de eerste daling na tien jaar. In tien jaar steeg het aantal bezoeken met 56%. Je kunt dus stellen dat het goed gaat met de bioscoopbranche, ondanks bijna alle films online te vinden zijn. Waarom heeft het online aanbod geen nadelig effect op ons bioscoopbezoek?

Maarten van der Meer is redacteur bij TVkrant en vertelt dat de bioscoop nog steeds aantrekkelijk is voor het publiek omdat het echt als een uitje ervaren wordt. ‘’Je kunt je verheugen op een film in goede kwaliteit, geprojecteerd op een groot scherm met de beste geluidskwaliteit.’’ Thuis kun je een film stopzetten om even wat anders te doen. In de bioscoop kan dit niet en daardoor word je niet afgeleid. In een bioscoop word je gedwongen om op te letten en daardoor beleef je de film veel meer. Er spelen veel factoren mee waardoor het publiek de bioscoop prefereert boven online streamingdiensten. ‘’En buiten dat willen mensen vaak toch als eerste iets gezien hebben, ze gaan niet wachten totdat een film op Netflix staat.’’

Hip
Toen de tv verscheen, vreesde men voor de bioscopen. On demand zal niet het einde van deze sector betekenen, maar de bioscopen moeten wel meer bieden dan het thuis kijken biedt. ‘’Om ‘hip’ te blijven, moeten bioscopen beschikken over beter geluid, Dolby zalen en 4DX om de strijd met grotere beeldschermen en betere boxen thuis aan te kunnen gaan’’, vertelt van der Meer. De bioscoop is en zal een aantrekkelijke locatie blijven voor het publiek.

Bron: Stichting Filmonderzoek en Smart Media Monitor