Door: Anouk Zegers

De wietverpakkingen zullen er tijdens de wietproef in 2021 heel anders uit gaan zien dan de huidige verpakkingen, maar dat zal gebruikers niet van het consumeren weerhouden, zegt Tilburgse coffeeshophouder Gijs van Schijndel. Tilburg is een van de 23 steden die meedoet aan het experiment dat wietteelt legaal zou kunnen maken.

De wietverpakkingen die tijdens de proef verkocht zullen worden zitten vast aan nauwkeurige eisen. De verpakking zelf mag uit één kleur bestaan. Het etiket moet minstens 30 procent van het oppervlak beslaan. Het lettertype op het etiket moet in het lettertype Helvetica, met zwarte inkt. De tekst op het etiket moet gezondheidswaarschuwingen voor wietgebruik bevatten.

Zo komen de verpakkingen er uit de zien volgens de regels:

  1. Vormgeving als wiet in potjes verkocht zou worden
  2. Vormgeving transparante wietzakjes
  3. Vormgeving wietzakjes met effen kleur
  4. Vormgeving als wiet in pakjes verkocht zou worden

Gijs vindt de toekomstige verpakkingen een stuk minder mooi, maar hij kan er weinig aan veranderen. ‘’Natuurlijk willen we onze producten zo aantrekkelijk mogelijk verkopen, dat kan niet met de regels die we tijdens de wietproef moeten hanteren. Hier hebben we helaas geen zeggenschap over, dit bepaalt de overheid.’’ Desondanks de eenvoudige verpakkingen gaat het om de inhoud, volgens Gijs. ‘’Ik hoop dat de wiet van de goedgekeurde wiettelers net zo goed van kwaliteit is als de wiet die we nu verkopen. Daar gaat het uiteindelijk om.’’

Daarnaast moet de verpakking vrij zijn van bewerking of beeldmerken die de verpakking extra aantrekkelijk kunnen maken. Verder mag niet worden vermeld welke positieve effecten wietgebruik heeft. Al deze regels zouden er voor moeten zorgen dat gebruikers die al ‘niet van plan waren wiet te gaan roken’, al helemaal niet gaan roken. Volgens Van Schijndel is dit een nutteloze reden. ‘’Als je bij ons in de shop komt ben je al van plan wat te kopen, dat zal een saaie verpakking echt niet tegenhouden.’’

Hoe zit de wietproef ook alweer in elkaar?

Bij het experiment krijgen coffeeshops wiet geleverd van goedgekeurde wiettelers. Momenteel krijgen de meeste coffeeshops hun wiet via de ‘achterdeur’. De aanvoer en teelt van cannabis is namelijk verboden. De wietproef moet hier verandering in brengen. Gijs van Schijndel, manager van coffeeshop The Grass Company in Tilburg, betwijfelt of wiet ooit gelegaliseerd kan worden. ‘’Dat ligt aan het succes van het experiment. Ik denk wel dat de legalisering een hoop problemen kan voorkomen. Zoals wietgebruik onder minderjarigen.’’