De klanten van Jumbo van Boven in Kapelle nemen het zekere voor het onzekere door hun vleeswaren terug te brengen. De klanten krijgen hun geld terug, en achter de servicebalie worden kratten vol met vleeswaren verzameld.

Door: Anouk Zegers

Direct bij binnenkomst van de winkel is er een lange rij bij de servicebalie te zien. Niet iedereen, maar zeker de helft komt langs om hun pas gekochte vleeswaren terug te brengen. Eerst worden de producten gecheckt op de lijst van vleeswaren die uit de schappen gehaald moeten worden. Daarna wordt de prijs verrekend en krijgen de klanten hun geld terug.

De klanten zijn best geschrokken van het nieuws. Een klant in de rij vertelt: ”Mijn kleinzoon appte het nieuwsbericht, ik las het artikel van de NOS en schrok ervan. Nu kom ik mijn vleeswaren voor de zekerheid terugbrengen, want ik vertrouw het toch niet helemaal.”

Een andere klant in diezelfde rij heeft zelfs buikklachten ervaren nadat ze de afgekeurde vleeswaren had gegeten. ”Ik had twee plakjes op en kort daarna kreeg ik buikpijn. Mijn weerstand is sowieso niet op en top, maar toen ik het nieuws las dacht ik oei. Ik heb mijn huisarts gebeld, hij vertelde me dat ik het zelf goed in de gaten moet houden. Maar voor de zekerheid kom ik mijn vleeswaren terugbrengen, ik wil niet ziek worden.”

De vleeswarenafdeling draait ondertussen gewoon door, omdat de vers gesneden vleeswaren wel verkocht mogen worden. En dat gebeurt ook, diverse mensen pakken producten uit de koeling. Een klant vertelt: ”Zo lang niet is aangetoond dat deze vleeswaren ook mogelijk een bacterie bevatten, eet ik nog gewoon vlees op brood. Ik vind het veel te lekker om me er druk om te maken.”