Op de nacht van 3 oktober toverde de Universiteit van Tilburg zichzelf om tot verleidelijke nachtcampus: the Night University. Van 18:30 tot 2:00 waren alle bezoekers van harte welkom. Het wetenschapsfestival had ook dit jaar wéér een uniek thema, “temptation”.

door: Tonya van Tol

Langzamerhand stroomt de mensenmassa the Cube binnen. De meiden van Dance Nation Performance trappen de avond af met een sexy performance vol verrassingen en verleiding. “

 

“Welkom beste aanwezigen hier, jong en oud. Het is een ontzettend mooi thema, ik denk wel het allermooiste thema in een mensenleven. Stel je nou eens voor: de universiteit laat zich verleiden of jij kunt de gemeente verleiden. Ik heb het gevoel dat het zindert , het zindert om de campus, het zindert in de samenleving.” , aldus Marcel Meijs (Gemeentesecretaris, Algemeen Directeur gemeente Tilburg).

 

De gemeente vindt het heel belangrijk dat wat op de universiteit gebeurt, dat we dat ook aan de stad laten zien. Dit gebeurt gedurende de avond op een populaire en leuke manier door maar liefst 75 presentaties, debatten, games, rondleidingen, workshops, labs en optredens.                                                                                                                                                                                                       Face casino is een van de bijzondere spellen van de avond. Bastian Jaeger bedacht dit spel en introduceerde het aan het publiek: “Dit is een spel waarin we kunnen testen hoe nauwkeurig een eerste indruk is. Velen hebben al snel zo’n eerste indruk en denken dat ze weten hoe iemand is aan de hand van zijn of haar gezichtsuitdrukking. Wat wij met de wetenschap kunnen aantonen is dat ze het in de meeste gevallen niet kunnen. ”                                                                                                     De #NightUni organiseerde het wetenschapsfestival voor jong en oud, maar waarom, hierover Hedwig Niehoff (directeur communicatie en marketing): “Jong geleerd is oud gedaan! De jongeren zijn potentiële studenten en nieuwsgierigheid willen wij voeden. Bovendien nodigen wij ook verschillend publiek uit : denk bijvoorbeeld aan Mezdi van het tv-programma Temptation Island. Wij nodigen zo’n persoon uit zodat hij of zij kan kijken wat hier gebeurt, wij willen graag andere inzichten en informatie bijbrengen dan wordt gezien op de televisie. Het geeft dus meer context waarin verleiding ontstaat.”

 

Alex Sinke (studentenbestuur) praatte ons bij over het verloop van deze avond: “De avond verliep erg goed, op allerlei verschillende manieren. Het animo lag weer hoog, zo’n tweeduizend man liep vanavond rond op de campus. Dit jaar hebben wij voor het eerst actief met reclame via sociale media gewerkt, ook dit heeft een steentje bij gedragen naar mijn mening. Door deze extra interactie met de mensen wisten zij nu duidelijk wat ze konden verwachten, dit had een positieve invloed op de avond. Ik heb veel verschillend publiek gezien: aan het begin van de avond veel kinderen, de hele avond door veel universitaire studenten en tot mijn verbazing ook erg veel ouderen, erg leuk!”

 

Volgend jaar staat de Universiteit weer klaar voor het publiek met een vernieuwend en vooral weer verrassend thema. #NightUni