Gemaakt door: Vanessa Spaanderman en Rosalie Kantelberg

De kledingindustrie stoot meer CO2 uit dan de internationale luchtvaart én zeetransport samen. Maar hoe kan er duurzamer en bewuster worden omgegaan met de items die we dragen? In deze productie gaan we onder meer langs bij Nienke Hoogvliet (30), designer van H.E.R.B.S., bezoeken we Ilse van Gils (44) in haar tweedehandswinkel LiekeFrederieke en hebben we een gesprek met Noor Veenhoven (26) van Project Cece, een duurzame verzamelwebsite.

H.E.R.B.S. staat voor Healthy Enviroment, Remedy for Body and Skin. Kruiden staan bekend om hun medicinale effecten en worden op veel manieren gebruikt om bij te dragen aan onze gezondheid. Hoogvliet laat zien dat het ook anders kan. Ze onderzoekt of de kruiden dit positieve effect nog hebben als ze als textielverf worden gebruikt.

Project Cece

Wat begon als een studentenproject samen met haar huisgenootje, groeide uit tot een bedrijf. Veenhoven wilde zichzelf duurzamer kleden, maar er was geen overzichtelijke plek waar zulke items te vinden waren. Inmiddels zijn er al 18000 kledingstukken te vinden op de site. Project Cece is een verzamelwebsite waar 160 merken duurzame producten aanbieden.

Wanneer is iets duurzaam?
vspaanderman

Niet alle ‘duurzame’ collecties van merken staan op de website. ‘’Het is moeilijk om te bepalen wanneer iets duurzaam is, het is namelijk overal anders. Waar wij onder andere naar kijken is of een product fair trade, good cast, vegan en milieuvriendelijk is. Ook moet er een transparant beeld zijn over hoe de productie tot stand is gekomen. Om dit te controleren vragen we aan kleine bedrijven of ze foto’s hebben van de plekken waar de producten gemaakt worden. Ook moeten zij daar wel regelmatig naar toe gaan. Voor grote bedrijven moet er een keurmerk zitten op de kleding, wil het op onze website aangeboden worden’’ , vertelt Veenhoven.

Duurzame kleding dat is toch veel duurder?

Vaak wordt geroepen dat duurzame kleding veel duurder is dan ‘gewone’ kleding. Daar heeft Veenhoven het volgende over te zeggen: ‘’Doordat veel kleine bedrijven bij ons zijn aangesloten, zijn er maar kleine oplagen. In vergelijking met wat duurdere merken als Mango en Zara kom je op dezelfde prijsklasse uit.’’

Weg met dat Geitenwollensokkenimago van duurzame kleding

Duurzaamheid is een onderwerp dat steeds meer speelt in de samenleving. Veenhoven vertelt: ‘’De awareness is er, de vraag naar duurzaamheid groeit, dus de markt is echt aan het veranderen. We moeten alleen nog af van het geitenwollensokkenimago. Duurzaam is leuk en etnisch verantwoord.’’

 

Koop jij duurzame kleding?

Ja
Nee

 

De wereld van tweedehandskleding

In het kleine, overvolle tweedehandswinkeltje van Van Gils is er keus voor iedereen. Van een klein kinderbadjasje  tot een heuse dames-bh, ze verkoopt het allemaal. Ze kiest zelf welke kleding in de winkel komt te hangen. Afgekeurde items worden niet weggegooid maar gaan naar het goede doel. Van Gils vertelt over haar passie voor tweedehandskleding.

 

H&M Conscious collectie niet zo duurzaam als het lijkt

Niet alle merken behalen een plek op de website. Zo staat de Conscious collectie van H&M niet op Project Cece. Veenhoven legt uit: ‘’Dit is een echte kansjescollectie. De werkomstandigheden van de productie van deze lijn zijn niet goed en de stof is maar 50% bio katoen. Voor onze website is dat niet duurzaam genoeg.’’

De tenen van Veenhoven gaan krommen wanneer de fast fashion alle media-aandacht krijgt. ‘’Als Nike de eerste duurzame schoen lanceert, denk ik: op onze website bieden wij sneakers aan van Ethlectic. Deze hadden al een aantal duurzame modellen gemaakt, maar zij krijgen toch minder aandacht.’’ Maar toch is ze ergens wel positief: ‘’Het is wel goed dat grote bedrijven bezig zijn met duurzaamheid.’’

Loading...

Loading…