Koolhydraatarm eten, Sonja Bakkeren of Weight Watchers zijn allemaal dieetmethoden, maar de nieuwste hype in Nederland is intermittent fasting. Bij deze methode, waar veel verschillende varianten van zijn, vast je een bepaalde periode per dag of week. Hoe gaat dit eigenlijk in zijn werk en is het echt een goede methode om af te vallen?

Afvallen door het vasten
Er zijn veel verschillende varianten van intermittent fasting. De meest bekende hiervan is de 16/8 methode. Hierbij eet de persoon in kwestie alle voeding tussen 12 uur ’s middags en 8 uur ’s avonds. De rest van de dag, de overige zestien uur, eet je niets. Dat wil zeggen dat je in deze periode geen calorieën binnen mag krijgen. Koffie, thee en water mag wel gedronken worden in deze periode.

Door middel van intermittent fasting kun je afvallen. Hierbij ligt de nadruk op het feit dat het mogelijk is, maar het is zeker geen garantie voor succes. Afvallen is in theorie namelijk heel simpel. Iedere dag moet je minder calorieën eten dan dat je verbrandt. In het tijdskader waarin je wel mag eten, moet je dus nog altijd onder je caloriebehoefte blijven. In het overzicht hieronder worden de verschillende varianten van intermittent fasting op een rijtje gezet.

De nieuwe wondermethode?
Net als bij andere afvalmethoden lijkt intermittent fasting een wonderlijke manier om die overtollige kilo’s kwijt te raken. Marieke Verleg, voedingsdeskundige bij Collective Sports, vertelt dat intermittent fasting een hype is, die kan werken, maar niet voor iedereen.
“Het is een hype, omdat iemand er goede resultaten mee heeft behaald. Dit is vervolgens ergens online gekomen en mensen zijn het gaan proberen.” Ondanks dat het een hype is, kan het volgens Verleg zeker bijdragen aan het verliezen van vet. “Intermittent fasting kan zeker helpen bij het afvallen. Doordat je een gedeelte van de dag niets eet, krijg je uiteindelijk minder calorieën binnen. Wanneer je je ontbijt en lunch overslaat, zal je doorgaans minder eten.”

Verleg vertelt ook dat afvallen in theorie erg makkelijk is. “Wanneer je vet wil verliezen, zal je minder calorieën moeten heten dan je verbrandt. Hoe je dit doet, maakt eigenlijk niet uit.” Toch zijn er veel mensen die aan intermittent fasting doen. Verleg heeft hier wel een verklaring voor. “Mensen zijn op zoek naar houvast. Sommige mensen vinden het fijn om volgens bepaalde regels te eten. Hierdoor houden ze zich makkelijker aan hun calorierestricties.”

Ervaringsdeskundige
Een van die mensen die aan intermittent fasting doet is Kevin van der Meijden. Hij volgt de dieetmethode nu een half jaar en begon hieraan om af te vallen. Hoe is Kevin er eigenlijk mee begonnen, en hoe gaat het hem nu af?

Eigen ervaring
Intermittent fasting lijkt dus voor sommigen de manier te zijn om al die overtollige kilo’s kwijt te raken. Zelf hadden we het nog nooit ervaren en daarom gingen we het zelf proberen. Ella gaat de 16/8 methode uitproberen en Pieter gaat proberen 24 uur lang niets te eten. Hierbij hebben we onszelf vastgelegd en gekeken wat de effecten zijn van een langere tijd niet eten.

Intermittent fasting experiment from Ella van Tilburg on Vimeo.

Om het niet alleen over onze ervaringen te hebben, spreken we ook met Anouk Möller, voedingspsycholoog bij Vitamin Me, over de mentale gevolgen van een langere tijd vasten.

Voedingspsycholoog
Niet alleen fysiek, maar ook mentaal is intermittent fasting zwaar. Wanneer je een lange tijd niets eet, kun je eigenlijk aan niets anders denken. Daarnaast kan het een aantal fysieke klachten met zich meebrengen, zoals hoofdpijn.

Anouk Möller vertelt: ”Het ligt aan meerdere dingen of het mentaal zwaar voor je is, omdat er verschillende vormen zijn van intermittent fasting. Een vorm is dat je 24 uur niks eet of soms zelfs twee keer 24 uur. Dit brengt mentaal heftigere effecten met zich mee dan wanneer je voornamelijk in de nacht niet eet en je ontbijt overslaat. Hierbij heb je 16 uur geen eten. De meeste mensen eten s’nachts niet waardoor het niet echt een groot mentaal effect heeft. Daarnaast ligt het ook aan iemand zijn of haar unieke eigenschappen. Bij de een komt een honger trigger veel eerder dan bij een ander. Verder heeft het ook met de relatie die je met voeding hebt te maken. Voor iemand die gevoelig is voor een eetstoornis of iemand die een eetverslaving heeft bijvoorbeeld.”

Lange termijn
Over het algemeen gebruiken mensen voeding niet alleen als energiebron, hierbij zou het vasten geen probleem moeten zijn. Eten wordt vaak gebruikt als middel tegen verveling of om met je emoties om te gaan. Als je dit niet meer kan tijdens de periode van vasten heb je kans dat je je geprikkeld kan gaan voelen, waardoor je onrustig wordt.

”Als een langere periode vast gaat je lichaam giststoffen uitscheiden en heeft het meer energie over om zieke cellen op te ruimen. Hierdoor kan je hele systeem beter gaan werken. Wat natuurlijk op de lange termijn positief is. Ook mentaal, je krijgt meer energie en als je meer energie hebt voel je je mentaal ook beter. Lichamelijke klachten kunnen ook juist in eerste instantie leiden tot chagrijnig worden en prikkelbaarder worden of hoofdpijn krijgen. Dit heb je vooral als je gewend bent om heel veel suiker te eten.”

Afvallen blijft lastig
Waarom afvallen over het algemeen lastig is, heeft te maken met verschillende dingen. ”In zijn algemeenheid is het voor mensen zo moeilijk om af te vallen omdat het overal voor het grijpen ligt. Heel veel mensen zijn daar gevoelig voor. Als je het ziet krijg al trek. Daarnaast kunnen suiker maar ook vlees en vetrijke producten een verslavende werking op je hebben. Dat is dan heel moeilijk te veranderen. Eten is ook heel vaak een manier van het gezellig te maken, het is niet gezellig zonder eten is vaak een opvatting. Denk bijvoorbeeld aan verjaardagen, daar hoort suikerrijk eten bij. Ongezond eten associëren mensen met gezelligheid. En daar zijn we allemaal mee opgegroeid. Verder kan je niet kan stoppen met eten. Als je een rookverslaving hebt kan je volledig stoppen met roken. Met eten is dat niet zo, je moet eten om in leven te blijven. Met intermittent fasting kan je een periode volledig stoppen met eten wat mensen rust kan geven in het hoofd”, Aldus Anouk Möller.

Conclusie
Intermittent fasting helpt bij het afvallen. Daarbij moet gezegd worden dat het lang niet voor iedereen zal werken. Iedere persoon en ieder lichaam is anders en daarom kun je van tevoren nooit zeggen of intermittent fasting bij jou past.
Doordat je in een bepaald tijdsbestek eet, wordt het erg lastig om te veel te eten. Binnen acht uur krijg je alle calorieën binnen en dan heb je vaak al genoeg. Daarnaast is de houvast van intermittent fasting belangrijk voor mensen die op deze manier proberen af te vallen.