De allernieuwste items kopen, de stad in om een van de vele populaire winkels af te struinen of online de goedkoopste kleding scoren. Dit zijn allemaal kenmerken van fast fashion. Elke maand brengen hippe, bekende merken een nieuwe collectie uit die onder slechte omstandigheden zijn gemaakt.

Door Lise Knipping & Lisa Costers

Daartegenover staat de term ‘sustainable fashion’. Een branche van de mode industrie waar duurzaamheid en humaniteit voorop staat. In vergelijking met fast fashion wordt deze kleding geproduceerd onder betere omstandigheden. Zo letten ze op de werkomstandigheden, een beter salaris en dier vriendelijkheid. Dit is van belang want de mode industrie is inmiddels de tweede meest vervuilende industrie van de wereld.

Nukuhiva
Alhoewel grotere winkelketens zoals de H&M wel bezig zijn met het verbeteren van de werkomstandigheden en de humaniteit, zijn er ook winkels die zich nu al 100% inzetten voor een duurzame productie en verkoop. 

Floortje Dessing, bekend van verschillende reisprogramma’s, heeft in Utrecht een eigen sustainable kledingwinkel. Tijdens haar reizen voor de televisie heeft ze de erbarmelijke fabrieken gezien waarin gewerkt wordt. Aan de hand hiervan besloot ze dat het ook anders kan en zo is Nukuhiva ontstaan. 

De weg van de minste weerstand
Suzie Geurtsen is gedragspsychologe die op haar Instagram al haar gedachtes deelt én laat zien hoe ze haar eigen sustainable brand ‘StoryOwners’ opzet.

‘’Veel consumenten zijn de normale prijs en de waarde van een product vergeten. Goedkopere kleding wordt normaler omdat het aanbod ook groot is. Wij zijn het inmiddels al gewend en we kiezen vaak de weg van de minste weerstand. De prijs is voor ons enorm belangrijk, dat speelt een grote rol in het koopgedrag rondom duurzame kleding. Deze milieuvriendelijke kleding is vaak wat duurder, waardoor consumenten toch liever zouden afzien van zo’n kledingstuk. Ook is het zo dat je mensen niet direct kunnen merken dat ze een duurzame keuze maken, maar dit merken ze wél meteen in hun portemonnee. Dan kiezen consumenten toch voor dat persoonlijke motief wat dichterbij staat.’’

‘’Er zijn veel manieren om een duurzaam leven haalbaarder te maken. Zo kun je als bedrijf transparant zijn en laten zien wat je met het geld doet voor het milieu. De consumenten zien dan dat een klein stapje, zoals het kopen van een duurzaam item, ook bijdrage levert. Als winkel moet je er ook voor zorgen dat alles duidelijk is; presentatie in de winkel en goede communicatie met de consument. Voor het scepticisme wat mensen vaak bij zo’n kwestie hebben, is het een heel belangrijk dat winkels weten waar zij voor staan.’’

 

Loading...

Loading…

“Ik denk dat veel mensen al graag iets willen doen voor de wereld maar nog niet weten hoe.”

”Veel mensen weten niet waar ze moeten beginnen. Je hebt het gevoel zodra je een duurzamer leven wil, dat je meteen alles goed moet doen en dat alles direct heel consequent moet zijn. Maar dat kan natuurlijk niet. Je krijgt het niet voor elkaar om meteen ieder detail in je leven duurzaam in te richten. Maar mensen vergeten dat kleine stapjes ook een bijdrage leveren. De klimaatverandering en het milieu wordt nu ook als iets groots neergezet door de media. Mensen schrikken van de ernst van het probleem en het is dan makkelijk om je kop in het zand te steken. Maar als je de stappen naar een duurzamer leven veel kleiner en haalbaarder maakt, zou het mensen zeker stimuleren om meer te helpen.”

Sustainable designer over toekomst
Sustainable fashion designer Svetlana Fedina houdt zich bezig met het milieu door verantwoorde mode te ontwerpen voor haar label ‘StillSveta’.  Ook zij merkt dat mensen afhaken bij het zien van de prijs van duurzame kleding. 

Duurzaam het nieuwe zwart?
Doordat de consument vergeten is wat de juiste prijs is van een goed katoenen shirtje blijft de prijs laag en de vraag naar goedkope kleding hoog. Alles bij elkaar opgeteld zou een duurzaam en eerlijk T-shirt zo rond de €29,- kosten, volgens projectece. Terwijl de prijs in het echt gemiddeld lager ligt. De oplossing is niet om duurzame kleding goedkoper te maken. Volgens designer Svetlana Fedina zal dan de waarde van een duurzaam product wegvallen. Mensen kiezen voor de makkelijkste weg en vaak is deze niet duurzaam. En alhoewel er een aantal winkels op kop lopen, moet er nog veel gebeuren voordat sustainable fashion het nieuwe zwart wordt.

Mocht je nou zelf een kleine stap willen zetten naar de top van duurzaamheid: check hieronder wat jouw favoriete kledingwinkel scoort in de Ethical Company Index.

Loading...

Loading…