Het Finse mediabedrijf Sanoma is verkocht aan het de Belgische onderneming DPG Media. DPG Media, voorheen bekend als De Persgroep betaalt, 460 miljoen euro voor Sanoma Media. Onder Sanoma Media vallen bekende tijdschriften zoals de Libelle, Margriet, Donald Duck en het online nieuwplatform Nu.nl.

Wat betekent deze overname?

DPG Media wil met deze overname een ‘vuist maken’ tegen de grote spelers op het internet zoals Google en Facebook. Met de koop van Sanoma is DPG Media een nu nog groter mediaconcern binnen de huidige mediawereld. ‘Het is een interessante ontwikkeling die zorgt voor een schaalvergroting’, vertelt Carolien Vader, die als tijdschriftenkenner de mediasector in de gaten houdt. Vader legt uit; ‘Met deze koop krijgt DPG Media in één klap enorm veel data in handen, koop je bijvoorbeeld een babybox bij Ouders.nu dan weet het bedrijf dat er een jong gezin aan zit te komen er valt er een paar jaar later een proefabonnement van de Donald Duck op de mat.’

Een nieuwe stap

Volgens Karlijn Nobel, woordvoerder van Sanoma, is het een mooie stap voor het mediabedrijf. Nobel; ‘Sanoma groeit al jaren met haar merken en we gaan er voor zorgen dat elk merk een mooi nieuw thuis krijgt bij DPG Media.’ Carolien Vader voegt hieraan toe; ‘Sanoma groeit inderdaad al jaren maar online is er minder ontwikkeling geweest, het wordt interessant om te kijken of daar nu meer verandering in gaat komen’.