Loading...

Loading…


Het college van burgemeester en wethouders is bezig met een mobiliteitsaanpak als vervolg op de sloopregeling voor de milieuzone in Rotterdam. Er wordt gestreefd naar betere luchtkwaliteit en beter verkeer in de stad. Meerdere experimenten zullen plaatsvinden en de meest effectieve worden doorgevoerd.

Experimenten

De experimenten bestaan onder andere uit vervangende routes waarbij het niet meer nodig zal zijn om door het centrum te rijden. Door het aantal voertuigen, knelpunten en de luchtkwaliteit te verbeteren, hoopt het college op een schoner verkeer. Volgens hen is de CO²-, roet- en fijnstof uitstoot slecht voor de leefkwaliteit van de bewoners.
Daarnaast stimuleert de gemeente Rotterdam ook zijn burgers om andere vervoersmiddelen te gebruiken zoals het OV, de fiets of te voet.

Sloopregeling

Sinds juli 2016 was het voor benzine auto’s met een bouwjaar voor 1992 niet mogelijk om de milieuzone in te rijden. Voor dieselauto’s ging het om een bouwjaar voor 2001. Burgers kregen de mogelijkheid om hun auto’s naar de sloop te brengen en daar een kleine vergoeding voor te krijgen. Een milieuvriendelijkere keuze: een auto op elektriciteit of groengas leverde meer vergoeding op. Nu is de sloopregeling niet meer van toepassing en kan iedere personenauto de zone betreden. De luchtkwaliteit is vooruitgegaan met 40 procent.