Plank challenge, squat challenge of sit-up challenge; fitness challenges zijn niet meer weg te denken uit de sportwereld. Wie fit wil zijn, doet mee met een challenge. Dertig dagen lang intensief fitnessoefeningen uitvoeren om de gewenste resultaten te boeken. Dat ze populair zijn is zeker, maar de effectiviteit ervan is nog maar de vraag.

Want wat doet dertig dagen intensief sporten met je lichaam? Fysiotherapeut en personal trainer Thijs Riep zegt hierover: “Met alleen dertig dagen fitnessoefeningen doen, kun je niet verwachten zichtbaar resultaat te zien in de toename van je spiermassa. Wel kun je verbetering in je neuromusculaire coördinatie bereiken. Dat wil zeggen dat je spieren efficiënter gaan werken doordat de samenwerking tussen spier en zenuwstelsel verbetert.”

Naast de verbetering in je neuromusculaire coördinatie is het ook gewoon gezond om deze oefeningen uit te voeren. “Door toevoeging van een willekeurige workout aan je dag wordt je totale verbranding aan calorieën wel vergroot, wat ook een doel op zichzelf kan zijn”, zegt Riep. “Daarnaast is het een leuke uitdaging en daardoor misschien motivatie om verder te gaan met trainen.”

Sportschool
Er is dus geen duidelijk zichtbaar resultaat na het uitoefenen van een fitness challenge, hoewel dat vaak tóch wordt beweerd. Volgens Riep is een challenge ook niet beter dan gewoon één á twee keer per week naar de sportschool gaan. “Een regelmatige workout routine zal je meer resultaat bieden, mits je een doordacht plan of schema hebt. Om duidelijk zichtbare vooruitgang te bereiken moet je een spiergroep eigenlijk twee á drie keer in de week trainen”, vertelt Riep.