Een holografische ‘3D-muur’ werd maandagmiddag op Rotterdam Centraal onthuld, althans dat was de bedoeling. Door technische problemen lukt het niet om beelden naar de holografische muur te zenden. Een grote tegenvaller. 

De reden achter dit kunstwerk is het 5-jarig bestaan van Rotterdam Centraal. De muur wordt vlakbij de metro in de stationshal geplaatst. Vandaag blijkt het kunstwerk al weggehaald te zijn omdat er nog aan gesleuteld moet worden. Door technische problemen viel de onthulling van het kunstwerk gisteren in het water. Arno Leblanc, woordvoerder van de NS; “Het is heel jammer, toch hopen we dat de reizigers deze week het kunstwerk al kunnen zien.”

Hier komt de ‘3D-wall’ te staan. Vandaag ziet het er leeg uit nadat de muur is weg gehaald.

Reizigers krijgen verschillende animaties te zien die het kunstwerk gaat vertonen. Een grote kerstboom, sneeuwvlokjes en andere winterse animaties zullen te zien zijn op de holografische muur. Ook zal er een terugblik op te zien zijn van het oude station. Voordat de animaties te zien zijn moet er nog gesleuteld worden aan de techniek. Omstanders die gisteren kwamen kijken naar het kunstwerk liepen snel weer door toen bleek dat er weinig te zien was op de ‘3D-muur’.

Zonder bescherming geen kunstwerk

De muur, officieel de 3D Hypervsn Wall genoemd, bestaat uit 35 propellers met op de rotorbladen praktisch onzichtbare led-lichtjes. Die propellers maken enorm veel omwentelingen per seconde. Deze bewegingen zorgen ervoor dat je holografische beelden kunt waarnemen. Ter bescherming van het kunstwerk komt er een glazen stolp over de muur heen te staan. Dit moet voorkomen dat mensen de propellers willen aanraken. Wanneer dat gebeurt, gaat het kunstwerk meteen kapot.

De afgelopen twee jaar schitterden er in de stationshal lichtkristallen van de Rotterdamse kunstenaar Marco Broeders. Deze kerstversiering is er nu niet, nu is het tot 21 januari de holografische muur van het bedrijf Hypervsn die voor de sfeer op het station moet zorgen. Voor het 5-jarige jubileum wil de NS dit jaar grootser uitpakken. Het is volgens het spoorbedrijf de eerste keer dat in Nederland de technologie van Hypervsn op deze schaal wordt gebruikt. Dat de muur op de eerste dag kapot gaat, is een grote misser te noemen.