De tijd breekt aan van non-stop kerstmuziek en versierde winkelpanden en dus delen bedrijven de jaarlijkse kerstpakketten uit. Er is steeds meer diversiteit als het gaat om kerstpakketten en of kerstgeschenken.  Het ‘kerstpakket’ met een alcoholisch drankje en een Spaanse fuet is echter van vroegere tijden.

Luke Coolen van Kerstpakkettenidee.nl vertelt dat ze kerstpakketten samenstellen door in te spelen op de huidige trends in de markt en door inspiratie uit voorgaande jaren te halen. “Zo zijn en blijven kerstpakketten met voedingswaren het populairst.” Maar Coolen ziet een verschuiving plaatsvinden in de manier waarop de kerstpakketten worden ingekocht.  “De meeste bedrijven doen inderdaad een fles wijn.” Echter zie je wel dat bedrijven steeds hun kerstpakketten steeds meer persoonlijk maken. Een bedrijf bestelt bijvoorbeeld vijftig kerstpakketten, dan zijn er tien pakketten die geen drank of vlees bevatten vanwege bepaalde geloofsovertuigingen. Zo bestaan er nu ook halal kerstpakketten. 

Radboud Universiteit 

De Radboud Universiteit Nijmegen pakt dit echter anders aan. De universiteit wil namelijk bijdragen aan de duurzaamheid en kiest daarom dus ook niet meer voor een kerstpakket, maar voor een glazen waterfles met daarop het logo van de Universiteit. “Door een Dopper te gebruiken in plaats van plastic flesjes of bekers, kunnen we op onze campus toch weer een klein verschil maken en bewustzijn creëren”. Daarnaast gaat het volgens Lida Derks, persvoorlichter van de Radboud Universiteit, vooral als blijk van waardering voor hun inzet en werk. 

Nederlandse Spoorwegen

Margreet van der Linden, persvoorlichter van NS, laat weten dat zij als bedrijf de keuze bij de medewerkers leggen. Zo heb je opties om een kerstpakket zelf te bestellen, een tegoedbon te verzilveren of een donatie te doen aan een goed doel.