De Fontys Hogeschool start in februari met de cursus ‘Autisme: begeleiding van jongeren’. Deze cursus zal gedurende een half jaar plaatsvinden in Eindhoven. Het uiteindelijke doel is om mensen meer kennis mee te geven, zodat ze jongeren met autisme beter kunnen begeleiden. De begeleiding is niet slecht, maar het kan op sommige vlakken een stuk beter.

Er zijn in heel Nederland studenten met autisme. “Een probleem wat we vaak tegenkomen is dat studenten tijdens het aanmelden in Studielink niet aangeven dat ze autisme hebben. Het gaat hier om een behoorlijk aantal studenten,” legt Ilonka van Someren, docente op Fontys, uit. Volgens haar kan daarom niet altijd de juiste begeleiding aangeboden worden.

Lucas Mol (21) studeert op Fontys en heeft klassiek autisme. Hij is een van de studenten die tijdens zijn aanmelding niet in Studielink heeft aangegeven dat hij een vorm van autisme heeft. “Toen ik me voor de studie hbo-Rechten inschreef, heb ik dat niet expliciet aangegeven.” Mol heeft aan het begin van zijn eerste jaar aan zijn studieloopbaanbegeleider verteld dat hij autisme heeft. Die heeft hem vervolgens doorverwezen naar een studieadviseur.

Mol heeft een van de vele vormen van autisme. Al deze vormen vallen onder autismespectrumstoornis, een moeilijk woord dat staat voor alle soorten autisme die voorkomen. Wat is autisme in algemene zin eigenlijk en hoe ga je er mee om als je studeert?

Volgens Van Someren zijn er heel veel studenten met autisme die heel erg hard hun best doen, maar wel tegen problemen aan blijven lopen. “We willen dat deze studenten zo goed mogelijk begeleid worden.” Mol heeft niks te klagen over de begeleiding. Hij heeft alleen maar goede ervaring met de studieadviseur. “Ik vond de begeleiding in het eerste jaar erg prettig. Als ik tegen dingen aanliep, kon ik daar altijd terecht.”

Intentieverklaring


Onlangs hebben Fontys en Universiteit Tilburg een intentieverklaring getekend. Volgens het persbericht van 24 september van Universiteit Tilburg richt deze verklaring zich op studenten met een functiebeperking, chronische ziekte of psychische klachten. Het verdrag bepaalt dat deze mensen op het gebied van wonen, werken, vervoer, onderwijs en andere terreinen gelijke rechten krijgen.

Autisme is een functiebeperking die valt onder de intentieverklaring. Mol vertelt dat door zijn autisme sommige opdrachten heel onoverzichtelijk kunnen zijn. “Ik ervaar de onoverzichtelijkheid wanneer een project over meerdere weken of maanden verspreid wordt. De studieadviseur kon me vorig jaar helpen alles inzichtelijker te maken.” Ook zegt Mol dat hij moeite heeft met het leggen van sociale contacten in zijn klas. Hij geeft daarom altijd aan dat hij autisme heeft, zodat mensen daar rekening mee houden. Van klasgenoten hoort hij vaak terug dat ze dat fijn vinden, omdat ze hem dan beter begrijpen en gelijkwaardig behandelen.

Het doel van de cursus die Fontys aanbiedt, is bedoelt om mensen te laten inzien dat autisme minder erg is dan dat iedereen denkt. Volgens Van Someren kunnen mensen pas de juiste begeleiding bieden als ze weten wat autisme precies is. “Veel mensen maken er meteen een groot ding van zodra ze het woord ‘autisme’ horen. Dat komt doordat autisme niet begrepen wordt”, zegt Van Someren.

Mol is blij dat Fontys een cursus gaat aanbieden. Volgens hem zijn er veel mensen die niet weten wat autisme is, omdat het niet iets is wat je direct ziet, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een gebroken been. Volgens hem kan autisme daarom impact hebben op het functioneren in de klas.

Communicatie


Mensen met autisme hebben volgens Van Someren soms behoefte aan communicatie op een andere manier. “Ze hebben vaak meer behoefte aan beeldmateriaal, zoals plaatjes en filmpjes.” Mol vertelt dat hij juist meer behoefte heeft aan een normale manier van behandelen. “Mijn docenten gaan er wel goed mee om, maar het zou prettig zijn als iedereen er goed mee om kan gaan.”