Net voor de jaarwisseling heeft de nieuwe spelconsole van Microsoft officieel een naam gekregen: Xbox Series X. De grafische krachtpatser moet eind 2020 gaan concurreren met Sony’s machtige Playstation 5. Hoe gaan deze twee console-giganten met elkaar concurreren en welke ontwikkelingen biedt de nieuwe generatie spelcomputer?

Door Thomas Clement

De stilte voor de storm. Zo noemt Alex Vermunt, voormalig forensisch ICT’er met een passie voor hardware, de relatieve rust rond de consolestrijd. Nu de concurrerende producenten- Sony en Microsoft- mondjesmaat details beginnen vrij te geven, stijgt het enthousiasme voorzichtig. ‘’Over drie maanden staan de kranten er bol van.’’

Hart van de console

De Xbox Series X en Playstation 5  worden op tal van punten sterker dan hun voorgangers. Beide apparaten krijgen een fikse hardware-upgrade: een gloednieuwe CPU en GPU. ‘’CPU is de afkorting voor central processing unit. Die neemt de rekentaken op zich’’ legt Vermunt uit. ”De GPU, de graphical processing unit, past deze rekensommen toe en veranderd ze in mooie grafische plaatjes. De kracht van deze hardware gaat de show echt stelen, en voor ontzettend mooie gameplay zorgen.’’ Nino Bredius is een Playstationverzamelaar en gamefanaat. Hij denkt dat niet de grafische processor, maar de opslag de meest opvallende verandering wordt. ‘’Xbox en Playstation krijgen voor het eerst een SSD-opslag die de harde schijf gaat vervangen. Dat zorgt ervoor dat je nauwelijks nog laadtijden gaat hebben. Voor veel spelers gaat dat echt een shock worden.”

 

”De verschillen worden subtiel, maar geweldig mooi”- Nino Bredius

Kleine stappen

Opvallend genoeg worden de nieuwe CPU en GPU bij zowel Playstation als bij Xbox door dezelfde fabrikant gemaakt: AMD. ”Dit is een opkomende trend in de consolewereld’’ vertelt Vermunt. ”Waar de grafische architectuur van de Xbox 360 compleet uniek was, lijken de playstation 4 en de xbox one al een stuk meer op elkaar. Die trent gaat zich waaarschijnlijk doorzetten bij de Xbox series X en de Playstation 5.’’

Zowel Vermunt als Bredius zijn het er over eens dat de stap van de huidige generatie consoles naar de nieuwe generatie kleiner zal zijn. ,,We zitten grafisch al op een topniveau’’ vertelt Bredius. ‘’Realistische reflecties, hogere resolutie en snellere laadtijden; reken maar op dat soort verschillen. Subtiel, maar alsnog geweldig mooi. Je kunt er op rekenen dat ik bij de releasedatum al uren voor de winkel sta te wachten.”

Benieuwd hoe winkels met de verkoop van zo’n nieuwe console omgaan? Luister dan het onderstaande interview met Daan Maas, assistent-manager in de GameMania Tilburg.

Nieuwe spelers

De concurrentiestrijd tussen de twee consolegiganten  begon 19 jaar geleden, toen Xbox een alternatief aanbood voor de Playstation 2. In de onderstaande video legt hoofdredacteur Dennis Mons uit waarom Playstation altijd het populairst is geweest.

Het populariteitsverschil overstijgt verschillende generaties consoles. Ook de huidige generatie Xbox moest in de verkoopaantallen het onderspit delven tegen Playstation, zoals de onderstaande grafiek laat zien.


Bronnen: Sony, Microsoft, vgchartz

Het is onzeker of Xbox ooit nog de kans krijgt om Playstation te overtreffen. Nieuwe technologieën zouden een fysieke spelcomputer namelijk overbodig kunnen maken. Zo introduceerde Google recent Google Stadia. Stadia rekent het spel niet van de spelcomputer naar het beeldscherm, maar streamt het spel vanaf servers in de Verenigde Staten. Alex Vermunt vermoed dat Google Stadia in een aantal jaar de belangrijkste concurrent kan worden van Xbox en Playstation. ,,Op dit moment staat Stadia nog in kinderschoenen. De spellen hebben vaak vertraging, de dienst is erg duur en gamers kunnen er nog niet aan wennen dat ze een abonnement hebben op een dienst” legt Vermunt uit. ”Maar door het gemak dat Stadia biedt, kan dit wel eens heel rap de grootste zorg worden van Xbox en Playstation. Hoe dat zich gaat ontvouwen weten we pas over een paar jaar.”