Lachgas wordt steeds vaker gebruikt in het verkeer. Steeds vaker stappen mensen, vooral jongeren, na het inhaleren van lachgas in de auto. In sommige gevallen wordt zelfs tijdens het rijden gebruikt. Hierdoor gebeuren meer ongelukken, maar wat betekent het precies als je lachgas tijdens het rijden gebruikt?

Het afgelopen jaar is lachgas populair geworden, vooral bij jongeren. Ze gebruiken het vaak op feestjes, maar dat niet alleen: er gebeuren steeds vaker verkeersongevallen met lachgas in het spel. In de eerste helft van 2019 waren er al bijna duizend ongelukken met lachgas in het verkeer. Op 30 december waren er in Tilburg zelfs twee ongelukken, beide bestuurders waren onder invloed van lachgas.

Laura Nijkamp van het Trimbos-instituut vindt het een zorgelijke ontwikkeling dat mensen tijdens het rijden lachgas gebruiken: “het is een enorm risico. Je wil er niet aan denken dat je onder invloed ongevallen veroorzaakt. Je bent onder invloed, dus de mate waarin je op het verkeer kan letten is veel minder en de concentratie neemt ook af”, vult ze aan.  Wat het daadwerkelijk met je reactievermogen doet, is nog niet duidelijk. Volgens Nijkamp is het beter om een aantal uur na het gebruik van lachgas te wachten voor je achter het stuur kruipt. “Doe het gewoon niet”, geeft Nijkamp als advies.

Kaya gebruikte twee jaar lang lachgas. “Je krijgt er een warm gevoel van”, vertelt Kaya in een interview met Omroep Brabant. Het is bij Kaya ook een keer goed misgegaan: “Een ballonnetje en ik ging knock-out”, vertelt ze. Ze heeft het nooit achter het stuur gebruikt omdat ze zelf geen auto had. “Als ik wel een auto had gehad, had ik het waarschijnlijk wel gedaan”, zegt Kaya. Als ze die keer dat het mis ging achter het stuur was gekropen, was het niet goed afgelopen. “Dan was ik dood geweest”, zegt ze.

Naast Nijkamp zijn er meer onderzoekers die vinden dat lachgas achter het stuur verboden moeten worden, maar wat vinden de mensen op straat? Denken zij er hetzelfde over of vinden ze een verbod te ver gaan?

Gezondheidseffecten

Lachgas is een geur- en kleurloos gas dat mensen via een ballon inhaleren. Dat halen ze uit een patroon of tank. Je komt dan in een soort roes die ongeveer dertig seconden tot een paar minuten duurt. Het is een beetje te vergelijken met wanneer je dronken bent.

Over de gezondheidseffecten van lachgas is nog niet alles bekend, zegt Nijkamp: “Op de korte termijn weten we dat je er hoofdpijn van kan krijgen en dat je misselijk kan worden. Je kan zelfs out gaan en omvallen.” Lachgas kan erg gevaarlijk zijn als je een tekort aan vitamine B12 hebt. Lachgas veroorzaakt namelijk een tekort aan deze vitamine. Bij een tekort kan je vervolgens neurologische klachten krijgen. “Je kan verlammingsverschijnselen ontwikkelen of extreme tintelingen in je handen en voeten”, legt Nijkamp uit.

Op de lange termijn is er veel onzekerheid over wat het met je lichaam doet en of het schadelijk is voor je brein. “Doe het in ieder geval niet als je jonger dan 18 bent. Dat is een grens die we nu communiceren. Doe het sowieso niet als je geen risico wil lopen”, zegt Nijkamp.

Maatregelen

Staatsecretaris van volksgezondheid Paul Blokhuis wil lachgas op lijst twee van de Opiumwet plaatsen. Op die lijst staan ook wiet en hasj. Daardoor mag lachgas niet meer worden verkocht aan particulieren. “Het is sowieso goed dat de beschikbaarheid van lachgas wordt ingeperkt. Nu het zo makkelijk te verkrijgen is, is er ook een enorme toename in gebruik”, zegt Nijkamp. Volgens haar moet een verbod wel gepaard gaan met voorlichting en preventie. Je moet de gebruikers blijven adresseren en voorzien van goede informatie en vooral waarschuwen voor de risico’s.

Het Trimbos-instituut heeft het afgelopen jaar al verschillende materialen ontwikkeld zoals een filmpje met de belangrijkste risico’s. “Dat hebben we ook gedaan voor ouders en docenten zodat als lachgas ter sprake komt ze het gesprek erover kunnen aangaan”, aldus Nijkamp.

Ook Veilig Verkeer Nederland is van mening dat lachgas in het verkeer een zorgelijke ontwikkeling is. Ook zij proberen mensen te informeren over de gevaren van lachgas. Rob Stomphorst van VVN vertelt hierover.

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar lachgas in het verkeer. Hieronder staan een aantal cijfers die daaruit gekomen zijn.

Loading...

Loading…