Nederlanders drinken gemiddeld minder koffie. Zo zou er een daling van 8% zijn in het aantal liters. Opvallend is dat Nederlanders wel meer gaan betalen voor hun koffie. Er wordt voor ongeveer 20% meer geld uitgegeven aan het ‘bakkie’. Dit blijkt uit onderzoek van Euromonitor. Toch is branchevereniging Koffie en Thee Nederland het niet volledig eens met dit onderzoek.

“We zien wel een dalende trend, maar 8% is wel erg veel”, zegt Lisanne Evers van Koffie en Thee Nederland. Volgens Evers geeft het onderzoek van Euromonitor geen goed totaaloverzicht. De koffiemarkt is namelijk groter dan alleen binnenshuis en horecagelegenheden. “Koffie wordt overal geschonken; winkels, kapperszaken, woonboulevards. Het beperkt zich niet tot een paar plekken”, vertelt Evers. Dat is ook de reden waarom het lastig aan te geven is waar die daling vandaan komt. “Wat we wel zien is dat Nederlanders op een andere manier koffie zetten, zo zie je dat koffiepads en cupjes populairder zijn dan het zetten van potten koffie”, zegt Evers.

De daling betekent niet gelijk dat Nederlanders uitgekeken zijn op hun kopje koffie. Volgens Evers zijn en blijven Nederlanders koffieleuten. “Nederlanders willen zich steeds vaker laten verrassen door verschillende smaakjes en varianten op de gewone koffie”, vertelt Evers. “Dit komt omdat er een groeiende vraag is naar verschillende soorten koffie voor verschillende momenten van de dag; ‘s ochtends drinken mensen vaak andere koffie dan bijvoorbeeld ‘s avonds.”

Hoewel er door Nederlanders graag wordt geëxperimenteerd met verschillende koffievarianten, blijft de normale koffie zwart de onbetwiste favoriet. Volgens onderzoek van Koffie en Thee Nederland, kiest bijna de helft van de koffiedrinkers voor hun vertrouwde zwarte koffie. Met ongeveer 4 kopjes per persoon per dag, blijven Nederlanders echte koffiefans.