Er wordt steeds meer gefraudeerd in Nederland. Met verschillende methodes zoals WhatsApp fraude en phishing vallen er steeds meer slachtoffers . In 2019 is WhatsApp fraude zelfs verviervoudigd ten opzichte van het jaar ervoor meldt de fraudehelpdesk. De methodes worden steeds geraffineerder en berichten lijken veel professioneler.

Methodes

De methode die de laatste tijd veel voorkomt is de WhatsApp hulpvraag. “Het lijkt of je wordt benaderd door een bekende of een familielid. Hij of zij vraagt of je geld over wilt maken voor een openstaande rekening of bijvoorbeeld de aankoop van een wasmachine”, Tanya Wijngaarde,  voorlichter van de fraudehelpdesk. “In sommige gevallen wordt iemands WhatsApp volledig gehackt, dit maakt het nog lastiger om fraudeurs te herkennen”, voegt ze eraan  toe.

Een al langer bestaande methode is phishing. Hierbij wordt gehengeld naar je gegevens. “Dat gebeurt bijvoorbeeld via sites zoals Marktplaats. Daar vraagt de fraudeur aan je om één cent over te maken. Dit beargumenteert hij door te zeggen dat de koper zo kan laten zien dat hij echt interesse heeft en daardoor betrouwbaar is.” Phishing wordt ook gedaan door middel van sms-berichten en e-mail.

Spoofing is een nieuwe manier waardoor fraudeurs je proberen op te lichten. Spooking is het vervalsen van kenmerken met als doel om een tijdelijke valse identiteit aan te nemen. “De oplichters bellen vaak vanuit het buitenland. Door middel van makkelijk verkrijgbare apps veranderen ze hun telefoonnummer waardoor het echt lijkt alsof je door een bedrijf of bekende wordt gebeld. Hierdoor vertrouw je het makkelijker waardoor je er eigenlijk niet bij stilstaat.”

Tips

Wijngaarde zegt dat je eigenlijk moet luisteren naar de overheidscampagne: eerst checken dan klikken. “De titel vertelt  het al: eerst goed checken en daarna als je zeker weet dat het klopt klikken. Daardoor voorkom je al een hoop gevallen van fraude. Daarnaast kan je, als je het niet vertrouwt diegene even bellen via een videogesprek.”

Al geklikt?

“In het geval van phishing is het het beste om gelijk contact op te nemen met je bank. Als de bank de schade niet vergoedt  kan je altijd bij de fraudehelpdesk terecht. Wij helpen je en proberen je door te verwijzen naar de juiste instantie, maar volgens de meeste banken krijgt 96% van de mensen hun geld terug.”

lees ook: Steeds meer verzekeringsfraudeurs

voor hulp of tips: https://www.fraudehelpdesk.nl/