Afgelopen jaar was een topjaar voor Disney. Het productiebedrijf haalde zo’n 11 miljard dollar binnen met films. Een groot deel van dit succes is te danken aan opgekochte dochterstudio’s als Marvel en Lucasfilm. Filmjournalist Hugo Emmerzael weet echter niet of filmfans dit als een succes moeten zien.

Dat Disney een recordbedrag aan filminkomsten heeft binnengehaald, is volgens Emmerzael niet verassend. “Disney is een high-profile bedrijf dat voor eigenlijk iedere doelgroep een groot aanbod heeft.” Over het aanbod hoeft Disney niet te twijfelen. Zo bezit het bedrijf naast hun eigen titels bijvoorbeeld ook The Avengers en Star Wars. Ondanks de enorme machtspositie van Disney, blijft het bedrijf volgens Emmerzael niet stilzitten. “Ze worden zo groot dat het langzaam zorgwekkend begint te worden.”

Kwantiteit boven kwaliteit
Het baart Emmerzael zorgen dat Disney de laatste tijd voor de veilige keus lijkt te gaan. Dit uit zich in dat Disney klassiekers in een nieuw jasje steken in plaats van een origineel verhaal te verfilmen. “De Lion King was grafisch een sterke film maar het was nou niet bijster origineel,” vertelt hij. “Wat Disney nu aan het doen is, is het inspelen op de bioscoopganger als zijnde gewoontedier. We gaan naar de film om even te ontsnappen aan de dagelijkse sleur. Nostalgie is een perfecte manier om te cashen op die behoefte. Of dat ten goede komt aan de kwaliteit van de films is de vraag.” Volgens hem gaan de echte fans altijd naar de bioscoop om een vervolg van hun favoriete verhaal te bekijken. “Disney kan dat bijna oneindig blijven uithollen”, zegt Emmerzael.

 
Verkeerde prioriteiten
Wat volgens Emmerzael ook zorgwekkend is, is de uitbreidingslust van de filmgigant. Disney is moederbedrijf van Marvel, Lucasfilms, Fox en National Geographic. Elke film die door een van die productiebedrijven wordt gemaakt, hangt de naam Disney aan. “Op het filmfestival in Cannes zag ik de biografische oorlogsdrama Hidden Life. Voor mij is dit al ‘de’ film van 2020″, vertelt Emmerzael. “Toch ben ik bang dat zo’n topfilm uiteindelijk vrij onbekend in de ‘Disneystal’ belandt. Puur omdat deze film niet binnen hun repertoire valt.” Volgens hem brengt Disney deze film dan meer als een formaliteit uit dan dat ze er volledig in investeren om kijkers naar de bioscoop te trekken.

Grensverleggend monopolie
Op krachtverlies aan de kant van Disney hoeven we niet te rekenen. “Disney is niet gericht op de korte termijn. Achter de schermen zijn ze bezig met het maken van films die bezoekers in 2023 van hun stoelen moet blazen”, vertelt de journalist. De filmreus is bezig met het opbouwen van nieuwe verhalen. “Vorig jaar hadden we de gigantische afsluiter van een 22 film lang durende verhaallijn; The Avengers Endgame”, zegt de filmjournalist. Emmerzael weet dat Disney nu al aan het toewerken is om het gat op te vullen. De fans van Disney mogen zich eerst gaan opmaken voor een remake. De real life versie van Mulan zal in maart 2020 op het grote doek te bezichtigen zijn.