De gamecultuur in Japan is gigantisch. Ze zijn nu zelfs bezig met het bouwen van een pretpark volledig in het thema van Super Mario. De Nederlandse gamecultuur verschilt enorm met die van de Japanse. Toch is Super Mario ook in Nederland populair.

Nintendo, de ontwikkelaar van Super Mario, is bezig met de bouw van het park. Gameontwikkelaar Menno Deen vindt het vreemd dat er nog niet eerder een pretpark van Super Mario in Japan is gebouwd. “Lachen toch. Mario was een tijdje veel herkenbaarder dan Mickey Mouse. Het is in Japan echt een cultuuricoon,” zegt Deen. In Nederland is dat niet het geval. Imro Wijsman, medewerker van mariowii.nl, vertelt dat de fan-cultuur hier niet zo groot is. “In Japan leeft het veel meer.” Een pretpark volledig in het teken van een game kan daarom volgens hem in Nederland geen succes worden.

Populariteit

Ondanks dat Mario in Nederland geen cultuuricoon is, blijft het spelletje ook hier populair. Volgens Deen zijn spellen van de Japanse mascotte goed opgebouwd en zit er in elk level een nieuwe, maar niet te moeilijke uitdaging. “Door iemand steeds het gevoel te geven dat ze het kunnen, blijven ze de game spelen.”

“Mario zit dicht op innovaties en in het genre platformgames loopt de game altijd voorop qua ontwikkelingen,” vertelt Deen. Het is een van de eerste games en daarmee ook een grondlegger van de game-industrie. “Het spelletje heeft een leuke mascotte die door iedereen wordt herkend. Dat is een belangrijk aspect wat ervoor zorgt dat het bekend blijft,” vertelt Wijsman.

Gamecultuur

Tussen de Nederlandse- en Japanse gamecultuur zitten verschillen. Deen vertelt dat de games in Japan een sterke focus hebben op verhalen vertellen en op cultuur. “Er worden ook competities in deze complexe, verhalende games gespeeld.” De gamecultuur in Nederland is minder uitbundig dan in Japan. “Japanners gaan helemaal op in het verhaal.”