Uit meest recente cijfers van Rotterdampartners blijkt dat toeristen steeds vaker kiezen voor een stedentrip naar Rotterdam. Volgens woordvoerder Judith Boer is dit onder andere te danken aan aandacht uit de internationale hoek.

De stad trok in 2018 2,1 miljoen hotelgasten, dit was vijftien procent meer dan het voorgaande jaar. In Rotterdam is de grootste groep aan bezoekers de Nederlanders zelf. Het gaat hier om 53 procent van het geheel. Daarnaast zijn bezoekers vaak afkomstig uit onze buurlanden Duitsland, België en Groot-Brittannië. Volgens Judith Boer, woordvoerder van Rotterdampartners zal er ook een toename zijn in het aantal bezoekers uit Amerika en Azië. ‘’Onze architectuuriconen weten een plek te werven in de internationale media, denk hierbij aan de Markthal en het nieuwe Centraal Station’’, zegt Boer.

Ontwikkelingsplan

De gemeente Rotterdam is ondertussen bezig met een ontwikkelingsplan voor de uitbreidende toerismesector. Het plan zal dit jaar bekend worden gemaakt. Ook is er een nieuw project van start gegaan namelijk de Floating Farm; een boerderij die drijft op water. Dit soort projecten trekken de aandacht van toeristen. Daarnaast profiteren de bestaande ondernemingen van de stijgende toerisme. Zij spelen hier op in door bijvoorbeeld gebruik te maken van menukaarten in het Engels.

De Kunsthal, het Maritiem Museum Rotterdam en het Museum Boijmans van Beuningen werden in totaal 1,5 miljoen keer bezocht, ook hier was er sprake van een stijging. De meest bezochte, betaalde attracties waren Diergaarde Blijdorp, Spido en de Euromast.