Seks is goed voor de gezondheid. Gezondheidsnet.nl vertelt in een artikel dat het goed is tegen stress, het verbranden van calorieën en voor de weerstand. Maar er zijn ook sportoefeningen die het avontuur onder de lakens nóg intenser maken en het een betere beleving geven.

Praktijk voor Seksuologische therapie vertelt dat vrijwel elke seksuoloog samenwerkt met een fysiotherapeut. “We vinden het belangrijk om een samenwerking aan te gaan met een fysiotherapeut, in het speciaal een bekkenfysiotherapeut. We raden het altijd aan om te sporten, dat is goed voor de gezondheid.”

Volgens de praktijk heeft sporten wel degelijk een positieve invloed op een beter seksleven. Naast dat een goed seksleven voornamelijk te maken heeft met de relatie met je partner zijn er ook zeker oefeningen die het net allemaal iets spannender maken. “Kegeloefeningen zijn altijd goed om te doen, die raden we ook vrijwel altijd aan. Deze kun je echter het beste doen onder begeleiding, anders verrek je je spieren. Deze oefening is heel handig wanneer je bijvoorbeeld te snel klaarkomt. Je kunt het heel goed trainen om dat te verminderen.”

De praktijk betwijfelt of het begrip seks op zich een sport is. “Seks is vaak heel intensief, maar in veel gevallen niet erg lang. Ik zou het niet per se een sport willen noemen, maar al met al wordt schaken ook een sport genoemd, dus in dat opzicht; waarom seks dan ook niet?

Naast dat seks zelf erg intensief is, zijn er ook genoeg work-outs die ervoor zorgen dat het allemaal naar een nog hoger level getild kan worden. Hieronder kun je zien hoe je de spier die verantwoordelijk is voor je orgasme traint, hoe je met oefeningen minder pijn kunt hebben tijdens de seks en hoe je je orgasme kan controleren.