De leegstaande winkelpanden in de binnenstad van Tilburg zijn niet te vermijden. Vooral het enorme pand van de Hudson’s Bay midden in de Heuvelstraat loopt in de kijker. Toch blijkt de leegstand in Tilburg af te nemen en de functie van de binnenstad te variëren. De kleine ondernemer krijgt weer kansen om zicht te ontwikkelen.

Voor de leegstaande panden probeert de gemeente altijd nieuwe huurders te zoeken. Volgens Charlotte van den Heuvel, woordvoerster van de gemeente Tilburg, zijn daar elke dag managers mee bezig. “Er wordt ook onderling veel geschakeld tussen ondernemers die elkaar kennen”, zegt Van den Heuvel.

Leegstand neemt af

Stefan van Aarle, voorzitter Ondernemersfonds Binnenstad Tilburg, vindt dat het de goede kant op gaat met de leegstand in Tilburg. “Het lege pand waar Hudson’s Bay zat, is natuurlijk een opvallende tegenvaller in het midden van de stad. Maar het aantal lege panden in de binnenstad van Tilburg is gelukkig aan het afnemen.’’ Van Aarle doelt hier onder andere op het dwaalgebied in Tilburg. Daar starten steeds meer jonge ondernemers een bedrijfje en is de leegstand volgens hem ‘nihil’.

Loading...

Loading…


De plannen voor het oude Hudson’s Baypand van eigenaar Wereldhave liggen nog open. Het lijkt Van Aarle een goed idee om er een gebouw met meerdere functies van te maken. Eenzelfde idee als het oude pand van de V&D in Arnhem: een winkel op de begane grond en in de verdiepingen daarboven kantoorruimte. ‘’Een verdieping met flexwerkplekken en vergaderruimtes past ook zeker in het plaatje’’, vertelt Van Aarle.

Het plan om IKEA naar Tilburg te brengen in het pand van Wereldhave zal volgens Van Aarle niet doorgaan. “Ik zie gewoon niet gauw gebeuren dat IKEA zich hier, midden in de binnenstad, gaat vestigen.’’

Variërende functie binnenstad

De functie van de binnenstad van Tilburg zal volgens Van Aarle meer gaan variëren. “Je gaat steeds meer mensen zien die in het centrum van de stad gaan werken. Ook komt er steeds meer plek voor vrije tijd.’’ Van Aarle doelt hier niet op horecagelegenheden maar op activiteiten zoals het doolhof bij Doloris, de verschillende escaperooms en BoulesBitesBar, de nieuwe plek om te jeu-de-boulen.

De gemeente denkt dat er over vijftien jaar nog genoeg plek voor detailhandel is. “Er zullen nog steeds mensen zijn die naar een fysieke winkel willen gaan om dingen te kopen”, zegt Van den Heuvel. “Ook zien we dat een gebied als de spoorzone ontzettend groeit. Dat heet dan ‘Spoorzone’, maar valt wel onder het centrum van Tilburg.”

Explosieve groei horeca

Ook de horecagelegenheden hebben in Tilburg een explosieve groei doorgemaakt. In de laatste acht jaar is de horeca met 40 procent toegenomen. Deze groei zit vooral in de binnenstad. Leon van den Hoogen is eigenaar van Stapperij De Korenbloem. Dit bruincafé zit net buiten de ring van Tilburg en heeft de groei van nieuwe horeca- en koffietentjes in de binnenstad zeker gevoeld.

Of er straks nog wordt gewinkeld of alleen nog maar wordt geborreld, volgens Van den Heuvel blijft het centrum toch een belangrijk visitekaartje van Tilburg.

Lees ook: ‘Tilburg Centraal’: waarom is dat zó belangrijk?