Productie door Gohar Hovanes en Vera Noteboom

Nederland telt steeds meer jonge ondernemers. De afgelopen jaren is het aantal inschrijvingen van jongeren bij de Kamer van Koophandel (KvK) fors gestegen. Niet alleen bij minderjarigen, maar ook bij jongeren tot 25 jaar neemt de populariteit toe.

Loading...

Loading…

Schulden voor het leven
Waarom starten jongeren op jonge leeftijd überhaupt met een onderneming? Waarom zouden ze het risico op een hoge schuld en een eventueel gefaald bedrijf willen lopen? De volgende studenten vertellen wat hun drijfveer was om te starten met een onderneming.

Studentondernemers
Zindzi en Koen gaan naast hun onderneming nog gewoon naar school. Hoe makkelijk is het om je studie te combineren met je werk?

Fontys Hogescholen heeft voor haar studenten een speciale regeling opgesteld voor studenten die naast hun opleiding ook een eigen onderneming hebben. Rob Zopfi, business developer van het Fontys Centrum voor Ondernemerschap (CvO), helpt studentondernemers hun ondernemingsplannen verder uit te bouwen. Ook biedt het centrum studenten een mogelijkheid om studie en werk te combineren. Bij het CvO zien ze de populariteit van het ondernemen onder studenten ook toenemen. “Er is absoluut een stijging in het aantal studenten dat zich aanmeldt voor de regeling. Het heeft met twee dingen te maken. Wij bestaan pas sinds 2016 en studenten leren het vak ondernemen steeds beter kennen”, vertelt Zopfi.

Vierdejaars journalistiek student Julian Klop is een van de vele studenten die gebruik maakt van de Fontys Studentondernemingsregeling (SOR). Naast zijn opleiding is hij ook bezig met zijn eigen bedrijf. “Op een gegeven moment wilde ik stagelopen binnen mijn eigen bedrijf. Dat was moeilijk om te regelen”, zegt Klop. “De Fontys studentondernemersregeling maakte dat in één klap mogelijk. Je moet wel een heel parcours door om deze regeling te krijgen. Stage was de voornaamste reden dat ik voor de regeling koos.”

Coaching
“We zorgen ervoor dat studie en bedrijf samengaat bij een beginnende onderneming van een student. We proberen studenten eerst te helpen met alle ondernemingsvragen”, vertelt Zopfi. “Als je je bij ons aanmeldt, krijg je een ondernemerscoach. Deze persoon staat je bij gedurende je hele studie. Je kunt bij hem of haar terecht met allerlei vragen rondom je onderneming.”

Aanmelden
Zodra je je aanmeldt voor de SOR moet je een pitch doen voor zes juryleden uit het werkveld. Deze zes mensen, bijvoorbeeld juristen en marketeers, beoordelen dan of ze vinden dat er een ondernemer in je zit. Als de meerderheid, vier juryleden, het daar mee eens is dan mag je door met de SOR. Is dat niet het geval, is je kans voorbij. Je mag je namelijk maar één keer voor deze regeling aanmelden. Klop is van mening dat niet iedereen geschikt is voor deze regeling. “Ik raad het niet iedereen aan. Soms zie ik het bij een persoon gewoon niet gebeuren. Daarom behaalt ook niet iedereen die pitch. Iedereen die ambitieus is en iets voor zichzelf wil doen, raad ik het wél aan. Je kunt er veel van leren en het is mooi meegenomen.”

Bij ondernemen komt veel meer kijken dan er alleen een geschikt persoon voor zijn. Niet alleen moet er nauwkeurig gelet worden op de financiën, ook moet bijvoorbeeld bij het schrijven van een ondernemingsplan de behoefte van de klant centraal staan.

Slagen en falen
De 22-jarige Ahsan Fazal uit Delft is een succesvolle softwareondernemer. Hij heeft drie eigen ondernemingen. Deze zijn nu succesvol, maar ook Fazal heeft tijden van falen gekend. Hij kan uit eigen ervaring spreken over de valkuilen bij een startende onderneming.

Fazal vertelt dat hij samen met zijn collega’s aan een app voor werkgevers begon. Aan de hand van vragenlijsten kunnen zij hun competenties meten. “Met minimale kosten was de app binnen twee weken af. We gingen het salestraject in om het product op de markt te brengen en te verkopen. Tijdens deze periode kwamen we erachter dat er niet echt een goede productmarketfit was. Oftewel, ons product sloot niet goed aan op de behoefte van de potentiële klant. Onze fout was dat we er van uit gingen dat die behoefte van de klant wel bestond. We hadden uit feiten en data moeten handelen, maar we hebben uit ons eigen gevoel gehandeld. Achteraf bleek dit een grote fout. Als reactie hierop hebben we de data en feiten op een rijtje gezet en een nieuw product gebouwd dat wel succesvol werd.”

Kunstwerken in video door:
Dean Kisters
Jerôme Sweelssen