De nieuwe ‘social-mediareus’ uit het verre oosten is niet meer weg te denken uit het online-landschap. De Chinese app TikTok is immens populair. Zo wordt er geschat dat er in Nederland alleen al meer dan 3 miljoen ‘TikTokkers’ zijn. De app valt te scharen in het rijtje van Snapchat en Instagram. De enorme groei biedt voor veel potentiële influencers nieuwe kansen. Maar hoe word je nou snel groot op TikTok?

Tik-Wat?

TikTok is een platform waar gebruikers filmpjes kunnen maken die maximaal een minuut lang zijn. Toch duurt de gemiddelde TikTok maar zo’n 15 seconden. De inhoud van de video’s is enorm divers. De populairste categorieën zijn dansjes, memes en lip syncs. Op de zogenaamde ‘For You-page’ zie je filmpjes waarvan TikTok denkt dat jij die leuk vindt. Wat deze pagina zo bijzonder maakt, is dat er bijna een oneindige stroom aan filmpjes op staat. De oorsprong van de video’s hangt ook af van je kijkgedrag. Toch is de kans groot dat er vooral video’s uit je eigen land op de ‘For-You’ pagina komen. Af en toe zal er een video oppoppen van internationale TikTokkers met miljoenen volgers. In de onderstaande tool staat een top vijf van landen met de meeste actieve gebruikers.

Loading...

Loading…

Stoppen met school voor TikTok

Omdat TikTok nog niet zo oud is, is het mogelijk om er in korte tijd relatief makkelijk groot mee te worden. Dit hebben TikTokkers Nina Tokaya (17) en Troy van Dijk (19) zelf mogen ervaren. Zij doen het beiden zo goed op TikTok, dat zowel Nina als Troy ervoor gekozen hebben om te stoppen met school. Zo kunnen zij zich volledig focussen op het maken van nieuwe video’s. Voordat het zover is, moet je natuurlijk wel een video maken die aanslaat bij het publiek. Hoe je zo’n video maakt, zie je hieronder.

NR Pro Tiktokkers from De Nieuwsredactie on Vimeo.

Onze TikTok
TikTok als baan

De reden dat Van Dijk en Tokaya beiden zijn gestopt met hun opleiding is omdat zij goed kunnen leven van hun TikTokinkomsten. Bedrijven die via social media producten willen aanbieden starten met de TikTokkers een campagne waarbij ze een bepaald product moeten aanprijzen aan hun kijkers. Hiervoor krijgen ze telkens een bedrag. Alhoewel TikTok nog niet het grootste social media platform is, verdienen ze toch veel meer dan een gemiddelde student die een bijbaan heeft tussen de schappen of achter de bar.
Kirsten Jassies is social-media strateeg en vertelt over de commercie achter TikTok.

TikTok-managers

Tokaya heeft van TikTok haar fulltime baan gemaakt. Ze is aangesloten bij een flexmanagementbureau. Dat wil zeggen dat ze deels nog zelf opdrachten kan aannemen die ze los van haar management kan uitvoeren voor die bedrijven. Allerlei soorten bedrijven kloppen aan bij Tokaya. Grote techbedrijven, speelgoedproducenten en kledingmerken willen allemaal dat de jonge TikTokster een paar filmpjes voor hen maakt.

Een van de grootste managementbedrijven van Nederland op het gebied van influencers, RTL ziet nog niet de kracht in van het videoplatform. Als opkomend bedrijf is het de vraag of TikTok aantrekkelijk is voor een groter bedrijf als RTL. Zij hebben namelijk meerdere influencers in dienst. Volgens Dennis van Luling, Chef Digitaal van RTL Nieuws, is het nog niet het moment om TikTok op te nemen in het bedrijf. “De gebruikers van TikTok zijn niet onze doelgroep”, vertelt van Luling. Ook geeft hij aan dat je voor TikTok specifiek moet produceren. “Om dat te kunnen realiseren kunnen we ook geen mensen vrijmaken. Op Instagram en Facebook is dat wel anders. Daar kunnen we gebruik maken van wat we al produceren voor tv, de site en de app.” Van Luling geeft wel aan dat RTL de trend rondom TikTok zeker in de gaten houdt.

Viraal gaan?

Ondanks de werking van TikTok met een ‘For you-pagina’, waar de hele wereld jouw video kan bekijken, kan het nog steeds lastig zijn om een video te maken die viral gaat. Het is natuurlijk wel mogelijk dat de je account binnen een korte tijd heel veel likes en views heeft, zoals van Dijk dat ervaarde. Ook bij dit platform is het belangrijk regelmatig te uploaden, mee te surfen op populaire trends of challenges en het hebben van een goede lichtbron op je opnameplek.

Productie van Duarte dos Santos Estrafalhote en Miguel Laugs